Companies’ competitiveness in the context of food embargo: Brand orientation of Russian food producers
DOI:
https://doi.org/10.21638/spbu18.2021.103Abstract
In this paper, based on an empirical study of 198 Russian companies-food producers, an attempt is made to identify the features of brand orientation realization in the context of the food embargo. The data was collected using a questionnaire based on a brand orientation scale, developed under the circumstances of the Russian market features. The data collected are analyzed using hierarchical and non-hierarchical cluster analysis. As a result of the cluster analysis, a typology of Russian companies-food producers is formed, four clusters are identified, differing in the level of brand orientation and the specifics of brand management activities: 1. high brand orientation, 2. medium brand orientation focused on communication, 3. low brand orientation focused on research, 4. no brand orientation. Each cluster is described by eight parameters that reflect the characteristics of brand management: the focus of the company's brand management activities, brand identity, employees, positioning, brand values, communications, visual identification, and performance evaluation. For each cluster, the features and limitations are identified, which determines the behavior of the companies in the Russian market. The article also defines the marketing features of the Russian food market caused by the introduction of the food embargo, reveals a change in the structure of foreign food suppliers to Russia, as well as a change in the level of competition among companies operating in the Russian market. In addition, the results of the cluster analysis were compared with the data of the TGI Marketing Index, which revealed the correlation between the indicators of brand effectiveness and the level of brand orientation implementation.
Keywords:
brand orientation, Russian food embargo, companies-food producers, cluster analysis
Downloads
References
Бероева Н. 2008. Теперь я точно знаю: не прожить нам без Китая. Комсомольская правда. [Электронный ресурс]. https://www.kp.ru/daily/24086/318541/ (дата обращения: 11.02.2021).
Васильев И., Бурлакова Е., Короткова А. 2017. Как Белоруссия снабжает Россию санкционными продуктами. Ведомости. [Электронный ресурс]. https://www.vedomosti.ru/business/articles/2017/03/27/682805-belorussiya-sanktsionnimi-produktami#galleries%2F140737493196865%2Fnormal%2F1 (дата обращения: 09.02.2021).
Голяшев А., Бриллиантова В., Павлюшина В. 2017. Динамика внешней торговли. Бюллетень о текущих тенденциях российской экономики. [Электронный ресурс]. https://ac.gov.ru/files/publication/a/14443.pdf (дата обращения: 11.02.2021).
Григорьев Л. 2016. Внешняя торговля: изменение структуры и динамики. Бюллетень социально-экономического кризиса в России. [Электронный ресурс]. https://ac.gov.ru/files/publication/a/8884.pdf (дата обращения: 19.01.2021).
Григорьев Л., Голяшев А., Трубин В., Радченко Т. 2017. Сельскохозяйственные рынки России. Аналитический центр при правительстве Российской Федерации. [Электронный ресурс]. https://ac.gov.ru/files/publication/a/13666.pdf (дата обращения: 11.02.2021).
Затари А. 2016. Путин подписал закон о запрете ГМО. РБК. [Электронный ресурс]. https://www.rbc.ru/politics/04/07/2016/577aa7bb9a794761a21c8d57 (дата обращения: 5.02.2021).
Кусраева О. А. 2018. Ориентация на бренд: сущность и положение в теории маркетинга. Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент 17 (4): 611–638.
Кусраева О. А., Ребязина В. А., Старов С. А. 2020. Бренд-ориентированность компании: разработка и тестирование шкалы измерения на примере российского потребительского рынка. Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент 19 (1): 3–33.
Малышева Е., Дерябина Д. 2015. Белоруссия оказалась главным бенефициаром российских антисанкций. РБК. [Электронный ресурс]. https://www.rbc.ru/business/07/08/2015/55c250db9a79478c7ff1ab42 (дата обращения: 19.01.2021).
Министерство сельского хозяйства РФ, НИУ ВШЭ. 2017. Прогноз научно-технологического развития агропромышленного комплекса Российской Федерации на период до 2030 года. М.: НИУ ВШЭ.
Министерство сельского хозяйства РФ. 2017. О результатах работы агропромышленного комплекса в 2016 году, целях и задачах на 2017 год. [Электронный ресурс]. https://mcx.gov.ru/upload/files/Presentation.pdf (дата обращения: 11.02.2021).
Новопашина Н., Казакулова Г. 2017. Продуктовая политика: какими результатами «отмечают» три года эмбарго. РБК. [Электронный ресурс]. https://www.rbc.ru/business/04/08/2017/598305b79a7947fdd8de81e3 (дата обращения: 11.02.2021).
Радченко Т., Паршина Е., Сухорукова К., Волков А. 2016. Продовольственное эмбарго: итоги 2015 года. Аналитический центр при правительстве Российской Федерации. [Электронный ресурс]. https://ac.gov.ru/files/publication/a/8972.pdf
РБК. 2018. Реальные доходы россиян показали снижение четвертый год подряд. РБК. [Электронный ресурс]. https://www.rbc.ru/economics/25/01/2018/5a69dc3b9a7947621f973468 (дата обращения: 21.01.2021).
Романюк М. А., Раевская Е. А. 2016. Основные проблемы обеспечения продовольственной безопасности РФ в условиях импортозамещения и дифференциации населения по доходам. Международный научно-исследовательский журнал 12 (54/5): 191–197
Федеральная служба государственной статистики. 2015. Потребление основных продуктов питания населением Российской Федерации. [Электронный ресурс]. http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/publications/catalog/doc_1286360627828 (дата обращения: 10.02.2021).
Шагайда Н. 2017. Почему в России вновь растет импорт продовольствия. РБК. [Электронный ресурс]. https://www.rbc.ru/newspaper/2017/11/23/5a0eac299a794707642efcef
Anees-ur-Rehman M., Wong H., Hossain M. 2016. The progression of brand orientation literature in twenty years: A systematic literature review. Journal of Brand Management 23: 612–630.
Balmer J. 2013. Corporate brand orientation: What is it? What of it? Journal of Brand Management 20 (9): 723–741.
Baumgarth C. 2010. Living the brand: Brand orientation in the business-to-business sector. European Journal of Marketing 44 (5): 653–671.
Bridson K., Evans J. 2004. The secret to a fashion advantage is brand orientation. International Journal of Retail and Distribution Management 32 (8): 403–411.
Ewing M., Napoli J. 2005. Developing and validating a multidimensional nonprofit brand orientation scale. Journal of Business Research 58 (6): 841–853.
Hankinson G. 2012. The measurement of brand orientation, its performance impact, and the role of leadership in the context of destination branding: An exploratory study. Journal of Marketing Management 28 (7-8): 974–999.
Hankinson P. 2001. Brand orientation in the charity sector: A framework for discussion and research. International Journal of Nonprofit and Voluntary Sector Marketing 6 (3): 231–242.
King C., So K., Grace D. 2013. The influence of service brand orientation on hotel employees’ attitude and behaviors in China. International Journal of Hospitality Management 34: 172–180.
Mulyanegara R. 2011. The relationship between market orientation, brand orientation and perceived benefits in the non-profit sector: A customer perceived paradigm. Journal of Strategic Marketing 19 (5): 429–441.
REGNUM. 2019. Россельхознадзор заблокировал некачественное белорусское продовольствие. [Электронный ресурс]. https://regnum.ru/news/economy/2757069.html (дата обращения: 11.02.2021).
Schmidt H., Baumgarth C. 2014. Introducing a conceptual model of brand orientation within the context of Social Entrepreneurial Businesses. International Journal of Strategic Innovative Marketing 1 (1): 37–50.
Urde M. 1994. Brand orientation–A strategy for survival. Journal of Consumer Marketing 11 (3): 18–32.
Urde M., Baumgarth C., Merrilees B. 2013. Brand orientation and market orientation –– from alternatives to synergy. Journal of Business Research 66 (1): 13–20.
Wong H., Merrilees B. 2008. The performance benefits of being brand-orientated. Journal of Product and Brand Management 17 (6): 372–383.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles of the Russian Management Journal are open access distributed under the terms of the License Agreement with Saint Petersburg State University, which permits to the authors unrestricted distribution and self-archiving free of charge.