Отношение потребителей к экономике совместного потребления в России

  • Вера Александровна Ребязина Факультет бизнеса и менеджмента, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия
  • Надежда Геннадьевна Антонова Факультет бизнеса и менеджмента, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия
  • Светлана Михайловна Березка Факультет бизнеса и менеджмента, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»; Экономический факультет, Московский государственный университет, Россия

Аннотация

Статья посвящена изучению основных характеристик экономики совместного потребления как одного из самых быстроразвивающихся секторов индустрии 4.0 в мире и в России. В связи с возрастающей ролью потребителя как одного из ключевых экономических агентов в экономике совместного потребления фокус исследования направлен на выявление причин, по которым потребители принимают решение участвовать в экономике совместного потребления. В рамках исследования проанализированы проблемы и перспективы развития экономики совместного потребления на российском рынке, а также выявлены драйверы и барьеры, с которыми сталкиваются потребители в этой сфере, принимая решение начать пользоваться сервисами совместного потребления. Для выявления факторов, определяющих поведение потребителей экономики совместного потребления в России, проведено количественное исследование, выборка которого составила 2576 респондентов. Анализ эмпирических данных позволил выявить шесть основных факторов участия пользователей в экономике совместного потребления с позиции потребителя: (1) отношение к экономике совместного потребления, (2) сложность перехода к экономике совместного потребления, (3) воспринимаемый риск, (4) роль собственности, (5) влияние референтных групп, а также (6) гигиенические аспекты экономики совместного потребления. В результате кластерного анализа были выделены три кластера потребителей: (1) потребители, нейтрально относящиеся к экономике совместного потребления; (2) скептически настроенные потребители; (3) компетентные потребители.  Полученные результаты представляют интерес как для исследователей, так и для практиков в сфере управления, так как позволяют сделать вывод о проблемах и перспективах развития экономики совместного потребления в России на основе анализа сдерживающих развитие отрасли факторов (барьеров) и стимулирующих развитие факторов (драйверов) с учетом особенностей поведения российских потребителей экономики совместного потребления.

Ключевые слова:

Экономика совместного потребления, индустрия 4.0, цифровая трансформация бизнеса, отношение потребителей

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Литература

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Кацони В., Шерешева М. Ю. 2019. Экономика совместного потребления в индустрии гостеприимства и туризма. Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика (1): 71–89.

Колодняя Г. В. 2013. Роль потребителя в процессе повышения уровня конкурентоспособности современного бизнеса. Финансы и кредит 47 (575): 2–9.

РАЭК. 2018. Экономика совместного потребления в России 2018. [Электронный ресурс]. https://raec.ru/upload/files/riw18-sharing-gubnitsyn-ru.pdf (дата обращения: 09.05.2020).

Ребязина В. А., Шерешева М. Ю. 2019. Драйверы и барьеры участия потребителей в экономике совместного потребления: маркетинговый подход. М.: Экономический факультет МГУ имени М. В. Ломоносова.

Ревенко Н. С. 2018. Новые контуры цифровизации за рубежом и в России: экономика совместного потребления. Экономика. Налоги. Право 11 (2): 103–110.

Статистика ключевых слов на Яндексе. [Электронный ресурс]. https://wordstat.yandex.ru/ (дата обращения: 09.05.2020).

Тищенко Н. Ю., Тищенко О. Э., Ребязина В. А., Слободчук Ю. А. 2019. Факторы потребительского поведения в сфере экономики совместного потребления в России на примере компании Airbnb. Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика (2): 43–63.

Шалаева А. А., Ребязина В. А., Смирнова М. М. 2018. Экономика совместного потребления как новая бизнес-модель. В О. Юлдашева (Ред.), Инновации маркетинговых моделей российских компаний в эпоху диджитал трансформации: 66–82. СПб.: Издательство СПбГЭУ.

GFK Rus. 2017. Глобальные тренды и российский потребитель 2017. [Электронный ресурс]. https://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/dyna_content/RU/Documents/Press_Releases/2017/Gfk-Global-Russian-Trends-Sep_2017_Report.pdf (дата обращения: 28.12.2019).

Mediascope Web-Index. 2020. Общая аудитория интернета. [Электронный ресурс]. https://webindex.mediascope.net/general-audience (дата обращения: 15.12.2019).


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Ajzen I. 1991. The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes 50 (2): 179–211.

Andrei A. G., Zait A. 2018. The sharing economy in post-communist societies: Insights from Romania. In: E.-M. Vătămănescu, F. M. Pînzaru (eds). Knowledge Management in the Sharing Economy; 39–55. Springer: Charm.

Bardhi F., Eckhardt G. M. 2012. Access-based consumption: The case of car sharing. Journal of Consumer Research 39 (4): 881–898.

Barnes S. J., Mattsson J. 2016. Understanding current and future issues in collaborative consumption: A four-stage Delphi study. Technological Forecasting and Social Change 104: 200–211.

Barnes S. J., Mattsson J. 2017. Understanding collaborative consumption: Test of a theoretical model. Technological Forecasting and Social Change 118: 281–292.

Batle J., Garau-Vadell J. B., Orfila-Sintes F. 2020. Are locals ready to cross a new frontier in tourism? Factors of experiential P2P orientation in tourism. Current Issues in Tourism 23 (10): 1277–1290.

Belk R. 2014. You are what you can access: Sharing and collaborative consumption online. Journal of Business Research 67 (8): 1595–1600.

Bhattacherjee A. 2001. An empirical analysis of the antecedents of electronic commerce service continuance. Decision Support Systems 32 (2): 201–214.

Botsman R., Rogers R. 2011. What’s Mine is Yours. How Collaborative Consumption is Changing the Way We Live. Collins: London.

Böcker L., Meelen T. 2017. Sharing for people, planet or profit? Analysing motivations for intended sharing economy participation. Environmental Innovation and Societal Transitions 23: 28–39.

Cherry C. E., Pidgeon N. F. 2018. Is sharing the solution? Exploring public acceptability of the sharing economy. Journal of Cleaner Production 195: 939–948.

Curtis S. K., Mont O. 2020. Sharing economy business models for sustainability. Journal of Cleaner Production 266 (in print).

Davidson A., Habibi M. R., Laroche M. 2018. Materialism and the sharing economy: A cross-cultural study of American and Indian consumers. Journal of Business Research 82: 364–372.

Davis M. M., Field J., Stavrulaki E. 2015. Using digital service inventories to create customer value. Service Science 7 (2): 83–99.

Eckhardt G. M., Houston M. B., Jiang B., Lamberton C., Rindfleisch A., Zervas G. 2019. Marketing in the sharing economy. Journal of Marketing 83 (5): 5–27.

Ert E., Fleischer A., Magen N. 2016. Trust and reputation in the sharing economy: The role of personal photos in Airbnb. Tourism Management 55: 62–73.

Grybaitė V., Stankevičienė J. 2016. Motives for participation in the sharing economy — evidence from Lithuania. Ekonomia i Zarzadzanie 8 (4): 7–17.

Gullstrand Edbring E., Lehner M., Mont O. 2016. Exploring consumer attitudes to alternative models of consumption: Motivations and barriers. Journal of Cleaner Production 123: 5–15.

Guttentag D., Smith S., Potwarka L., Havitz M. 2018. Why tourists choose Airbnb: A motivation-based segmentation study. Journal of Travel Research 57 (3): 342–359.

Hamari J., Sjöklint M., Ukkonen A. 2016. The sharing economy: Why people participate in collaborative consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology 67 (9): 2047–2059.

Hawlitschek F., Notheisen B., Teubner T. 2018. The limits of trust-free systems: A literature review on blockchain technology and trust in the sharing economy. Electronic Commerce Research and Applications 29: 50–63.

Hawlitschek F., Teubner T., Gimpel H. 2016. Understanding the sharing economy. Drivers and impediments for participation in peer-to-peer rental. 49th Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS); 4782–4791. IEEE.

Hawlitschek F., Teubner T., Gimpel H. 2018. Consumer motives for peer-to-peer sharing. Journal of Cleaner Production 204: 144–157.

Hazée S., Delcourt C., Van Vaerenbergh Y. 2017. Burdens of access: Understanding customer barriers and barrier-attenuating practices in access-based services. Journal of Service Research 20 (4): 441–456.

Hellwig K., Morhart F., Girardin F., Hauser M. 2015. Exploring different types of sharing: A proposed segmentation of the market for “sharing” businesses. Psychology & Marketing 32 (9): 891–906.

Hennig-Thurau T., Henning V., Sattler H. 2007. Consumer file sharing of motion pictures. Journal of Marketing 71 (4): 1–18.

Hess T., Benlian A., Matt C., Wiesböck F. 2016. Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive 15 (2): 123–139.

Hwang J., Griffiths M. A. 2017. Share more, drive less: Millennials value perception and behavioral intent in using collaborative consumption services. Journal of Consumer Marketing 34 (2): 132–146.

Katsoni V. 2017. An investigation into the sharing economy phenomenon in the Greek tourism industry in the accommodation sector. Journal of Tourism and Regional Development (7): 25–35.

Lovata. 2018. Sharing Economy and Collaborative Consumption: Definition, Examples, Market Size and Statistics 2018, Recent Trends. [Electronic resource]. https://lovata.com/blog/sharing-economy-collaborative-consumption-definition-statistics-examples.html (accessed: 01.05.2020).

Lutz C., Newlands G. 2018. Consumer segmentation within the sharing economy: The case of Airbnb. Journal of Business Research 88: 187–196.

Mahadevan R. 2018. Examination of motivations and attitudes of peer-to-peer users in the accommodation sharing economy. Journal of Hospitality Marketing & Management 27 (6): 679–692.

Marshall P. 2015. The Sharing Economy. SAGE Business Researcher; 1–23. SAGE Publishing: Thousand Oaks.

Möhlmann M. 2015. Collaborative consumption: determinants of satisfaction and the likelihood of using a sharing economy option again. Journal of Consumer Behaviour 14 (3): 193–207.

Ozanne L. K., Ballantine P. W. 2010. Sharing as a form of anti-consumption? An examination of toy library users. Journal of Consumer Behaviour 9 (6): 485–498.

P2P Foundation. 2012. Synthetic Overview of the Collaborative Economy. [Electronic resource]. https://p2pfoundation.net/wp-content/uploads/2018/02/Synthetic-overview-of-the-collaborative-economy.pdf (accessed: 20.04.2020).

PWC. 2017. Share Economy 2017. The New Business Model. [Electronic resource]. https://www.pwc.de/de/digitale-transformation/share-economy-report-2017.pdf (accessed: 20.04.2020).

Richard B., Cleveland S. 2016. The future of hotel chains: Branded marketplaces driven by the sharing economy. Journal of Vacation Marketing 22 (3): 239–248.

Schor J. B., Fitzmaurice C. J. 2015. Collaborating and connecting: the emergence of the sharing economy. In: L. Reisch, J. Thogersen (eds). Handbook of Research on Sustainable Consumption; 410–426. Edward Elgar Publishing: Cheltenham, UK.

Shaheen S. A., Mallery M. A., Kingsley K. J. 2012. Personal vehicle sharing services in North America. Research in Transportation Business & Management 3: 71–81.

So K. K. F., Oh H., Min S. 2018. Motivations and constraints of Airbnb consumers: Findings from a mixed-methods approach. Tourism Management 67: 224–236.

Ta H., Esper T. L., Hofer A. R. 2018. Designing crowdsourced delivery systems: The effect of driver disclosure and ethnic similarity. Journal of Operations Management 60 (1): 19–33.

Toni M., Renzi M. F., Mattia G. 2018. Understanding the link between collaborative economy and sustainable behaviour: An empirical investigation. Journal of Cleaner Production 172: 4467–4477.

Tussyadiah I. P., Pesonen J. 2018. Drivers and barriers of peer-to-peer accommodation stay — an exploratory study with American and Finnish travellers. Current Issues in Tourism 21 (6): 703–720.

Tussyadiah I. P., Zach F. 2017. Identifying salient attributes of peer-to-peer accommodation experience. Journal of Travel & Tourism Marketing 34 (5): 636–652.

Venkatesh V., Thong J. Y. L., Xu X. 2012. Consumer acceptance and use of information technology: extending the unified theory of acceptance and use of technology. MIS Quarterly 36 (1): 157–178.

Vial G. 2019. Understanding digital transformation: A review and a research agenda. The Journal of Strategic Information Systems 28 (2): 118–144.

Wasko M. M., Faraj S. 2005. Why should I share? Examining social capital and knowledge contribution in electronic networks of practice. MIS Quarterly 29 (1): 35–57.

Watanabe C., Naveed K., Neittaanmäki P., Fox B. 2017. Consolidated challenge to social demand for resilient platforms — Lessons from Uber’s global expansion. Technology in Society 48: 33–53.

World Economic Forum. 2019. Annual Report 2018–2019. [Electronic resource]. https://www.weforum.org/reports/annual-report-2018-2019 (accessed: 01.05.2020).

Wu J., Ma P., Xie K. L. 2017. In sharing economy we trust: The effects of host attributes on short-term rental purchases. International Journal of Contemporary Hospitality Management 29 (11): 2962–2976.

Wu J., Zeng M., Xie K. L. 2017. Chinese travelers’ behavioral intentions toward room-sharing platforms. International Journal of Contemporary Hospitality Management 29 (10): 2688–2707.

Yadav M. S., Pavlou P. A. 2014. Marketing in computer-mediated environments: Research synthesis and new directions. Journal of Marketing 78 (1): 20–40.

Yang S., Song Y., Chen S., Xia X. 2017. Why are customers loyal in sharing-economy services? A relational benefits perspective. Journal of Services Marketing 31 (1): 48–62.

Zhu G., So K. K. F., Hudson S. 2017. Inside the sharing economy: Understanding consumer motivations behind the adoption of mobile applications. International Journal of Contemporary Hospitality Management 29 (9): 2218–2239.


Translation of references in Russian into English

Katsoni V., Sheresheva M. Yu. 2019. Sharing economy in hospitality and tourism. Vestnik of the Moscow University. Series 6: Economics (1): 71–89. (In Russian)

Kolodnaya G. V. 2013. The role of the consumer in the process of increasing the level of competitiveness of modern business. Finance and Credit 47 (575): 2–9. (In Russian)

RAEK. 2018. Sharing Economy in Russia 2018. [Electronic resource]. https://raec.ru/upload/files/riw18-sharing-gubnitsyn-ru.pdf (accessed: 15.12.2019). (In Russian)

Rebiazina V. A., Sheresheva M. Yu. 2019. Drivers and Barriers to Consumer Participation in the Sharing Economy: A Marketing Approach. Moscow: Economic Faculty of Lomonosov Moscow State University (In Russian)

Revenko N. S. 2018. New contours of digitalization abroad and in Russia: The economy of collaborative consumption. Economy. Taxes. Law 11 (2): 103–110. (In Russian)

Shalaeva A. A., Rebiazina V. A., Smirnova M. M. 2018. The sharing economy as a new business model. In O. Yuldasheva (ed.). Innovations of Marketing Models of Russian Companies in the Era of Digital Transformation: 66–82. SPb: Publishing house of SPbSUE (In Russian)

Tishchenko N. Yu., Tishchenko O. E., Rebiazina V. A., Slobodchuk Yu. A. 2019. Consumer Behavior Factors in the Sharing Economy in Russia: The case of Airbnb. Vestnik of the Moscow University. Series 6: Economics (2): 43–63. (In Russian)

Keyword statistics on Yandex. [Electronic resource]. https://wordstat.yandex.ru/ (accessed: 09.05.2020). (In Russian)

GFK Rus. 2017. Global Trends and Russian Consumer 2017 . [Electronic resource]. https://www.gfk.com/fileadmin/user_upload/dyna_content/RU/Documents/Press_Releases/2017/Gfk-Global-Russian-Trends-Sep_2017_Report.pdf (accessed: 28.12.2019). (In Russian)

Mediascope Web-Index. 2020. The General audience of the Internet . [Electronic resource]. https://webindex.mediascope.net/general-audience (accessed: 15.12.2019). (In Russian)

Опубликован
2020-07-21
Как цитировать
Ребязина, В. А., Антонова, Н. Г., & Березка, С. М. (2020). Отношение потребителей к экономике совместного потребления в России. Российский журнал менеджмента, 18(2), 255–280. https://doi.org/10.21638/spbu18.2020.206
Раздел
Теоретические и эмпирические исследования