Бизнес-модель экономики совместного потребления: специфика, особенности и управленческие вызовы

Авторы

  • Ольга Анатольевна Третьяк Высшая школа бизнеса, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия
  • Юлия Андреевна Билинкис Высшая школа бизнеса, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия
  • Денис Евгеньевич Климанов Высшая школа бизнеса, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Россия

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu18.2021.402

Аннотация

В статье представлены специфические особенности бизнес-модели экономики совместного потребления. В основе их воспроизведения лежит сложившееся как в научных исследованиях, так и в практике бизнеса понимание данного нарождающегося и стремительно развивающегося феномена (в этой части авторы опираются на обзор существующих исследований совместного потребления и описание кейсов действующих компаний в исследуемой области). Для систематизированного воспроизведения специфики и особенностей бизнес-модели используется ранее разработанный подход, который был апробирован на ряде отраслевых рынков. С учетом выделенной специфики бизнес-модели компании, работающей по принципам экономики совместного потребления, выявляются новые управленческие задачи и функции, выполнение которых обеспечивает успех компании на рынке.

Ключевые слова:

совместного потребления, бизнес-модель, устойчивое развитие

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.
 

Библиографические ссылки

Авдокушин Е.Ф., Белова Л.Г. 2018. Экономика совместного потребления — формирующийся сегмент новой экономики. Часть первая. Вопросы новой экономики 2 (46): 4-14.

Третьяк О.А., Климанов Д.Е. 2016. Использование сетевого подхода к анализу бизнес-модели: пример российского фармацевтического рынка. Российский журнал менеджмента Т. 14 (2): 77-100.

Лаукканен А. 2019. Ответственное потребление – реальная модель развития мира. Экология и право 76: 8-9.

Шаститко А.Е., Паршина Е.Н. 2016. Рынки с двусторонними сетевыми эффектами: спецификация предметной области. Современная конкуренция Т. 9 1 (55).

Acquier A., Daudigeos, T., & Pinkse, J. 2017. Promises and paradoxes of the sharing economy: An organizing framework. Technological Forecasting and Social Change (125): 1–10.

Ala-Mantila S., Ottelin J., Heinonen J., Junnila S. 2016. To each their own? The greenhouse gas impacts of intra-household sharing in different urban zones. Journal of Cleaner Production 135: 356–367.

Andreassen T.W., Lervik-Olsen L., Snyder H., Van Riel A.C.R., Sweeney J.C., Van Vaerenbergh Y. 2018. Business model innovation and value-creation: the triadic way. Journal of Service Management Vol. 29 (5): 883-906.

Baldwin C.Y., Woodard С.J. 2008. The architecture of platforms: a unified view. Harvard Business School Finance Working Paper 09-034.

Barnes S. J., Mattsson J. 2016. Understanding current and future issues in collaborative consumption: A four-stage Delphi study. Technological Forecasting and Social Change 104: 200–211.

Botsman R., Rogers R. 2010. Beyond Zipcar: Collaborative consumption. Harvard Business Review 88 (10): 30.

Botsman R., Rogers R. 2011. What's mine is yours: How collaborative consumption is changing the way we live. Collins: London.

Chase R. 2015. Peers Inc: How people and platforms are inventing the collaborative economy and reinventing capitalism. PublicAffairs.

Cheng M. 2016. Sharing economy: A review and agenda for future research. International Journal of Hospitality Management 57: 60–70.

Cohen, B., & Kietzmann, J. 2014. Ride On! Mobility Business Models for the Sharing Economy. Organization & Environment, 27(3), 279-296

De Leeuw T., Gössling T. 2016. Theorizing change revisited: An amended process model of institutional innovations and changes in institutional fields. Journal of Cleaner Production 135: 435–448.

Eckhardt G. M., Bardhi F. 2016. The relationship between access practices and economic systems. Journal of the Association for Consumer Research 1 (2): 210-225.

Eckhardt G.M., Bardhi F. 2015. The sharing economy isn't about sharing at all. Harvard Business Review 28 (01).

Eisenmann Т., Parker G., Marshall W. Van Alstyne. 2006. Strategies for two-sided markets. Harvard business review 84 (10): 92-101.

Evans D.S. 2003. Some empirical aspects of multi-sided platform industries. Review of Network Economics 2 (3): 191–209.

Felson M., Spaeth J.L. 1978. Community structure and collaborative consumption: A routine activity approach. American Behavioral Scientist Vol. 21 (4): 23.

Fraiberger S., Sundararajan A. 2015. Peer-to-peer rental markets in the sharing economy. SSRN Electronic Journal.

Gawer A. 2014. Bridging differing perspectives on technological platforms: Toward an integrative framework. Research Policy 43 (7): 1239–1249.

Gawer A., Cusumano M.A. 2008 How companies become platform leaders. MIT Sloan management review 49(2): 28.

Geissdoerfer M., Vladimirova D., Evans S. 2018. Sustainable business model innovation: a review. Journal of Cleaner Production Vol. 198: 401-416.

Guttentag D. 2015. Airbnb: disruptive innovation and the rise of an informal tourism accommodation sector. Current issues in Tourism 18 (12): 1192-1217.

Hagiu A., Wright J. 2015. Multi-sided platforms. International Journal of Industrial Organization Vol. 43. (Supplement C): 162-174.

Herbert M., Collin-Lachaud I. 2017. Collaborative practices and consumerist habitus: An analysis of the transformative mechanisms of collaborative consumption. Recherche et Applications En Marketing (English Edition) 32 (1): 40–60.

Hall J.V., Krueger A.B. 2018. An analysis of the labor market for Uber’s driver-partners in the United States. ILR Review Vol. 71 (3): 705-732.

Klimanov D., Tretyak O. 2019. Linking business model research and marketing: new network-based approach to business model analysis. Journal of Business & Industrial Marketing Vol. 34 (1): 117-136.

Kumar V., Lahiri A., Dogan O.B. 2018. A strategic framework for a profitable business model in the sharing economy. Industrial Marketing Management. (69): 147–160.

Martin C. J. 2016. The sharing economy: A pathway to sustainability or a nightmarish form of neoliberal capitalism? Ecological Economics 12: 149–159.

Muzellec L., Ronteau S., Lambkin M.. 2015. Two-sided Internet platforms: A business model lifecycle perspective. Industrial Marketing Management Vol. 45: 139-150.

Osterwalder, A. and Pigneur, Y. 2010. Business Model Generation, Wiley, Hoboken, NJ.

Pavlovich K., Corner P.D. 2014. Conscious enterprise emergence: Shared value creation through expanded conscious awareness. Journal of Business Ethics 121 (3): 341-251.

Poon K.Y., Huang, W.J. 2017. Past experience, traveler personality and tripographics on intention to use Airbnb. International Journal of Contemporary Hospitality Management Vol. 29 (9): 2425-2443.

Richter, C., Kraus, S., Brem, A., Durst, S. and Giselbrecht, C. 2017. Digital entrepreneurship: Innovative business models for the sharing economy. Creativity and Innovation Management, 26: 300–310

Rochet J.-C., Tirole J. 2003. Platform competition in two-sided markets. Journal of European Economic Association 1 (4): 990–1029.

Sundararajan, A. 2016. The Sharing Economy: The End of Employment and the Rise of Crowd-Based Capitalism. Mit Press, 128-129

Tiwana A. 2014. Platform ecosystems: aligning architecture, governance, and strategy. Morgan Kaufmann.

Tussyadiah I. P. 2016. Factors of satisfaction and intention to use peer-to-peer ac-commodation. International Journal of Hospitality Management 55: 70-80.

Van Alstyne M.W., Parker G.G., Choudary S.P. 2016. Pipelines, platforms and the new rules of strategy. Harvard Business Review Vol. 94 (Issue 4): 54–62.

Yablonsky S.А. 2018. A multidimensional framework for digital platform innovation and management: from business to technological platforms. Systems research and behavioral science Vol. 35 (Issue 4).

Yablonsky S.А. 2013. Multisided platforms and markets: Basic approaches, concepts and practices. The Russian Management Journal Vol.11 (4): 57-78.

Yablonskiy S.A. 2019. Multisided platforms: current state and future research. Russian Management Journal 17 (4): 519– 546.

Wirtz, J., So K.K.F., Mody M., Liu S., Chun H. 2019. Platforms in the peer-to-peer sharing economy. Journal of Service Management 30 (4): 452–483.

Загрузки

Опубликован

31.12.2021

Как цитировать

Третьяк, О. А., Билинкис, Ю. А., & Климанов, Д. Е. (2021). Бизнес-модель экономики совместного потребления: специфика, особенности и управленческие вызовы. Российский журнал менеджмента, 19(4), 403–428. https://doi.org/10.21638/spbu18.2021.402

Выпуск

Раздел

Теоретические и эмпирические исследования

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

1 2 > >>