Маркетинг на развивающихся рынках: подходы к определению и направления исследований

Авторы

  • Ольга Николаевна Алканова Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия https://orcid.org/0000-0002-2530-6765
  • Мария Михайловна Смирнова Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия https://orcid.org/0000-0003-2799-9136

Аннотация

В статье подробно рассматриваются вопросы, связанные с определением развивающихся рынков в целом и отнесением к этой категории отдельных стран. В развитие работ [Burgess, Steenkamp, 2006; Sheth, 2011] отмечается, что развивающиеся рынки предлагают вызов существующей методологии и наработкам в области исследований по маркетингу и, соответственно, требуют дополнительной проверки валидности выбираемых исследователями подходов к изучению и измерению управленческих переменных. Авторы утверждают, что в существующих условиях представляется не только возможным, но и необходимым переосмысление основных направлений развития теории маркетинга и исследовательской методологии в маркетинге с позиции изучения развивающихся рынков.

Ключевые слова:

развивающиеся рынки, развивающиеся страны, развивающиеся экономики, стратегии маркетинга на развивающихся рынках

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Anderson J. L., Markides C., Kupp M. 2010. The last frontier: Market creation in conflict zones, deep rural areas and urban slums. California Management Review 52 (4): 6–28.

Arnett J. J. 2008. The neglected 95%: Why American psychology needs to become less American. American Psychologist 63 (7): 602−614.

Authers J. 2006. The long view: How adventurous are emerging markets? Financial Times (October 20). http://www.ft.com

Baumgartner H., Steenkamp J.-B. E. M. 1998. Multi-group latent variable models for varying numbers of items and factors with cross-national and longitudinal applications. Marketing Letters 9 (1): 21−35.

BBVA. 2014. EAGLEs Economic Outlook. http://www.bbvaresearch.com/

Bolton R. N. 2003. From the editor. Journal of Marketing 67 (1): 1−3.

Burgess M. B., Steenkamp J.-B. E. M. 2006. Marketing renaissance: How research in emerging markets advances marketing science and practice. International Journal of Research in Marketing 23 (4): 337−356.

Dekimpe M. G., Lehmann D. R. 2004. Editorial: Introduction to the special issue on global marketing. International Journal of Research in Marketing 21 (4): 321−322.

Deshpandé R., Farley J. U. 2004. Organizational culture, market orientation, innovativeness, and firm performance: An international research odyssey. International Journal of Research in Marketing 12 (1): 3–22.

Edmondson A. C., McManus S. E. 2007. Methodological fit in management field research. Academy of Management Review 32 (4): 1155–1179.

Emerging Economy Report. 2008. Center for Knowledge Societies. http://cks.in/portfolio-item/emerging-economy-report

Enigma variations. 2008. Economist (November 11): 3–6.

Farley J. U. 1997. Looking ahead at the marketplace: It’s global and it’s changing. In: Lehmann D. R., Jocz K. E. (eds.). Reflections on the Futures of Marketing. Marketing Science: Cambridge, MA; 15−35.

Farley J. U., Deshpandé R. 2005. Charting the evolution of Russian firms from Soviet “producer orientation” to contemporary “market orientation”. Journal of Global Marketing 19 (2): 7–26.

Gatignon H. 2000. Commentary on Peter Leeflang and Dick Wittink’s ‘Building models for marketing decisions: Past, present, and future’. International Journal of Research in Marketing 17 (2–3): 209−214.

Goldman Sachs. 2007. BRICS and Beyond — Goldman Sachs Study of BRIC and N11 Nations. http://www.goldmansachs.com/

Gorn G. J. 1997. Breaking out of the North American box. In: Brucks M., MacInnis D. J. (eds.). Advances in Consumer Research. Vol. 24. Association for Consumer Research: Provo, UT; 6–8.

Greenley G. E. 1995. Market orientation and company performance: Empirical evidence from UK companies. British Journal of Management 6 (1): 1–13.

Henrich J., Heine S. J., Norenzayan A. 2010. The weirdest people in the world. The Behavioral and Brain Sciences 33 (2–3): 61–83.

Hooley G. et al. 2000. Market orientation in the transition economies of central Europe: Tests of the Narver and Slater market orientation scales. Journal of Business Research 50 (3): 273–285.

International Monetary Fund. 2013. World Economic Outlook: Transitions and Tensions. http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2013/02/

Johanson M. 2007. Networks in Transition. 23rd IMP Conference Proceedings. Manchester, UK.

Johanson M. 2008. Insitutions, exchange and trust: A study of the Russian transition to a market economy. Journal of International Management 14: 46–64.

Khanna T., Palepu K. G. 2006. Emerging Giants: Building world class companies in developing countries. Harvard Business Review 84 (10): 60–69.

Kirca A. H., Jayachandran S., Bearden W. O. 2005. Market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance. Journal of Marketing 69 (2): 24–41.

Kohli A. K., Jaworski B. J. 1990. Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. Journal of Marketing 54 (2): 1–18.

Kvint V. L. 1999. The Global Emerging Market in Transition: Articles, Forecasts and Studies. Fordham University Press: N. Y.

Kvint V. L. 2008. Define emerging markets. Forbes (January 29). http://www.forbes.com/2008/01/28/kvint-developing-countries-oped-cx_kv_0129kvint.html

Kvint V. L. 2009. The Global Emerging Market: Strategic Management and Economics. Routledge: N. Y.; London.

Marois T. 2012. States, Banks and Crisis: Emerging Finance Capitalism in Mexico and Turkey. Edward Elgar: Cheltenham, UK.

Narayanan V. K., Fahey L. 2005. The relevance of the institutional underpinnings of Porter’s five forces framework to emerging economies: An epistemological analysis. Journal of Management Studies 42 (1): 207–223.

Narver J. C., Slater S. F. 1990. The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing 54 (4): 20–34.

Peng M. W. 2003. Institutional transitions and strategic choices. Academy of Management Review 28 (2): 275–296.

Pham M. T. 2013. Editorial: The seven sins of consumer psychology. Journal of Consumer Psychology 23 (4): 411−423.

Powell W. W. 1990. Neither market nor hierarchy: Network forms of organization. In: Research in Organizational Behavior. Vol. 12. JAI Press; 295–336.

S&P Dow Jones Indices. 2014. S&P Global BMI, S&P/IFCI Methodology. http://us.spindices.com/indices/equity/sp-emergingbmi-us-dollar

Salmi A. 1996. Russian networks in transition: Implications for managers. Industrial Marketing Management 25: 37–45.

Salmi A. 2004. Institutional Change of Business Networks: Russian Transition Revisited. 20th IMP Conference Proceedings. Copenhagen, Denmark.

Sheth J. N. 2011. Impact of emerging markets on marketing: Rethinking existing perspectives and practices. Journal of Marketing 75 (4): 166−182.

Sheth J. N., Sisodia R. S. 2002. The Rule of Three: Surviving and Thriving In Competitive Markets. Free Press: N. Y.

Sheth J. N., Sisodia R. S. 2012. The 4A’s of Marketing: Creating Value for Customers, Companies and Society. Routledge: N. Y., London.

Smirnova M., Henneberg S. C., Ashnai B., Naudé P., Mouzas S. 2011. Understanding the role of marketing-purchasing collaboration in industrial markets: The case of Russia. Industrial Marketing Management 40 (1): 54–64.

Steenkamp J.-B. E. M. 1998. Editorial. International Journal of Research in Marketing 15 (1): vii−ix.

Steenkamp J.-B. E. M. 2005. Moving out of the U.S. Silo: A call to arms for conducting international marketing research. Journal of Marketing 69 (4): 6−8.

United Nations. 2013. United Nations Statistics Division. http://unstats.un.org/unsd/methods/m49/m49regin.htm#ftnc

United Nations Development Programme. 2013. Human Development Report. http://hdr.undp.org/sites/default/files/reports/14/hdr2013_en_complete.pdf

Vercueil J. 2012. Les pays émergents. Brésil — Russie — Inde — Chine... Mutations économiques et nouveaux défis. 3rd ed. Bréal: Paris.

Whetten D. 1989. What constitutes a theoretical contribution? Academy of Management Review 14 (4): 490–495.

Winer R. S. 1998. From the editor. Journal of Marketing Research 35 (1): iii−v.

World Bank. 2014a. The Complete World Development Report Online. 1978–2014. https://wdronline.worldbank.org/

Загрузки

Опубликован

30.03.2014

Как цитировать

Алканова, О. Н., & Смирнова, М. М. (2014). Маркетинг на развивающихся рынках: подходы к определению и направления исследований. Российский журнал менеджмента, 12(1), 95–108. извлечено от https://rjm.spbu.ru/article/view/222

Выпуск

Раздел

Обзоры

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)

1 2 > >>