The Concept of Corporate Social Responsibility and Strategic Management

Authors

Abstract

The article discusses the interrelations between the concept of corporate social responsibility (CSR) and strategic management theory and practice. The evolution of the CSR construct as well as Russian features of its implementation are traced. The author concludes that the modern approaches to CSR emphasize its strategic nature. Furthermore, CSR can be presented as an attribute of strategic management and even as a separate strategic management concept.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Благов Ю. Е. 2002. Особенности использования интегральной теории общественного договора при анализе этики российского бизнеса. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (1): 39–53.

Благов Ю. Е. 2003. Бизнес и общество: новая парадигма исследований. Рецензия на книгу: Post J. E., Preston L. E., Sachs S. 2002. Redefining the Сorporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth. Stanford University Press: Stanford, 2002. Российский журнал менеджмента 1 (2): 151–159.

Благов Ю., Агеев С. 2003. Много не бывает. Эксперт Северо-Запад (46): 22–24.

Благов Ю. Е., Журавкова М. В. 2003. Торговая фирма «Шик»: социальная ответственность в малом и среднем бизнесе. Сборник учебных кейсов: Опыт российских компаний (Северо-Западный регион). Под ред. С. П. Куща. СПб.: Издат. Дом С.-Петербургского гос. ун-та. С. 87–112.

Даулинг Г. 2003. Репутация фирмы: создание, управление и оценка эффективности. М.: ИНФРА-М.

Катькало В. С. 2002.Теория стратегического управления: этапы развития и основные парадигмы. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (2): 3–21; (3): 3–26.

Корпоративная социальная ответственность: общественные ожидания. Потребители, менеджеры, лидеры общественного мнения и эксперты оценивают социальную роль бизнеса в России. 2003. Под ред. С. Е. Литовченко, М. И. Корсакова. М.: Ассоциация менеджеров.

Корпорация, социальная ответственность и местные власти. Модели эффективного сотрудничества (исследование). 2003. М.: Аналитический центр «Эксперт».

Мордашев А. 2003. Выгодно быть нравственным. Top-Manager (12): 24–25.

Социальная ответственность бизнеса: актуальная повестка. 2003. Под ред. С. Е. Литовченко, М. И. Корсакова. М.: Ассоциация менеджеров.

Социальная ответственность бизнеса — опыт России и Запада (исследование). 2004а. М.: Общероссийская общественная организация «Деловая Россия». http://www.soc-otvet.ru

Социальная ответственность бизнеса (по материалам экспертных интервью). 2004б. Фонд «Общественное мнение». http://bd.fom.ru

Социально ответственный бизнес: глобальные тенденции и опыт СНГ. 2003. М.: Институт экономики города.

Социальный портрет бизнеса. Путеводитель по социальным программам российского бизнеса (Серия путеводителей-справочников «Проверено. КоммерсантЪ»). 2004. М.: Альпина Бизнес Букс.

Эпштайн Э. 2002. Этика бизнеса как научная дисциплина: прошлое, настоящее и будущее (анализ американского опыта). Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (3): 27–50.


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Berman S.L., Wicks A.C., Kotha S., Jones T.M. 1999. Does stakeholder orientation matter? The relationship between stakeholder management models and firm performance. Academy of Management Journal 42 (5): 488–506.

Bowen H. R. 1953. Social Responsibilities of the Businessman. Harper & Row: N. Y.

Carroll A. B. 1979. A three-dimentional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review 4 (4): 497–505.

Carroll A. B. 1991. The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons 34 (4): 39–48.

Carroll A. B. 1999. Corporate social responsibility: Evolution of definitional construct. Business and Society 38 (3): 268–295.

Davis K. 1960. Can business afford to ignore social responsibilities? California Management Review 2 (3): 70–76.

Davis K., Blomstrom R. 1975. Business and Society: Environment and Responsibility. McGraw-Hill: N. Y.

Drucker P. F. 1984. The new meaning of corporate social responsibility. California Management Review 26 (2): 53–63.

Freeman R. E. 1984. Strategic Management: A Stakeholder Approach. Pitman Publishing: Boston.

Friedman M. 1970. The social responsibility of business is to increase its profits. New York Times Magazine (September 13).

Johnson H. 2003. Does it pay to be good? Social responsibility and financial performance. Business Horizons 46 (6): 34–40.

McGuire J.W. 1963. Business and Society. McGraw-Hill: N. Y.

Porter M. 2003. CSR — a religion with too many priests? European Business Forum (15). http://www.ebfonline.com

Post J. E., Preston L. E., Sachs S. 2002. Redefining the Corporation: Stakeholder Management and Organizational Wealth. Stanford University Press: Stanford.

Schwartz M. S., Carroll A. B. 2003. Corporate social responsibility: A three-domain approach. Business Ethics Quarterly 13 (4): 503–530.

Sethi S. P. 1975. Dimensions of corporate social performance: An analytical framework. California Management Review 17 (3): 58–64.

Shepard J. M, Shepard J., Wimbush J. C., Stephens C. U. 1995. The place of ethics in business: Shifting paradigm? Business Ethics Quarterly 5 (3): 577–601.

Velasquez M. 2003. Debunking corporate moral responsibility. Business Ethics Quarterly 13 (4): 531–562.

Published

2004-09-06

How to Cite

Blagov Y. Е. (2004). The Concept of Corporate Social Responsibility and Strategic Management. Russian Management Journal, 2(3), 17–34. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/755

Issue

Section

New Research

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>