Shifts in Business Strategies of the Russian Retailing Companies Facing the Invasion of Global Operators

Authors

Abstract

Global retailers entered Russia’s domestic market at the edge of the 2000s bringing about fundamental shifts in the competitive environment. Domestic retailers start struggling for investment resources and elaborating new business strategies. They demonstrate a great capacity for intensive structural and institutional isomorphism trying to imitate retail organizational forms and technologies of the leading international sellers before the latter get established in the market. Despite their fantastic growth rates, it is still unclear, which part of the leading Russian sellers will survive or loose their business and be pushed out of the market. A major data source is two series of indepth interviews conducted with the owners and top managers of 38 companies that joined two newly emerged Russian business associations RATEC and ACORT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Высоцкий О. 2004. Ни в одной стране мира гипермаркеты не занимают более 40%. Ведомости (11 августа): А5.

Грановеттер М. 2004. Экономическое действие и социальная структура: проблема укорененности. В кн.: Радаев В. В. (ред.). Западная экономическая социология: Хрестоматия современной классики. М.: РОССПЭН; 131–158.

Гудков А. 2005. Наценка на цивилизацию. Время новостей (26 августа): 1.

Джереффи Г. 2004. Международное хозяйство и экономическое развитие. В кн.: Радаев В. В. (ред.). Западная экономическая социология: Хрестоматия современной классики. М.: РОССПЭН; 632–658.

Иванов П. 2003. Конец оптократии. Коммерсантъ-Деньги (48): 24–31.

Никитина Е. 2005. Ставки сделаны. Новости торговли (5): 20–24.

Олдрич Х. 2005. Предпринимательские стратегии в новых организационных популяциях. Российский журнал менеджмента 3 (2): 139–154.

Правоторова Е. 2005. Искушение франчайзингом. Новости торговли (4): 18–21.

Радаев В. В. 2002. Российский бизнес: на пути к легализации? Вопросы экономики (1): 68–87.

Радаев В. В. 2003а. Социология рынков: к формированию нового направления. М.: ГУ–ВШЭ.

Радаев В. В. 2003б. Изменение конкурентной ситуации на российских рынках (на примере розничных сетей). Вопросы экономики (7): 57–77.

Радаев В. В. 2004. Институциональная динамика рынков и легализация бизнеса. В сб.: Истоки: Экономика в контексте истории и культуры. М.: ГУ–ВШЭ; 262–311.

Радаев В. В. 2005а. Экономическая социология. М.: ГУ–ВШЭ.

Радаев В. В. 2005б. Популяционная экология организаций: как возникает разнообразие организационных форм. Российский журнал менеджмента 3 (2): 99–108.

Телицына И. 2005. Ушли с рынка. Компания (23): 9.

Уайт Х. 2002. Рынки и фирмы: размышления о перспективах экономической социологии. В кн.: Радаев В. В. (ред.). Экономическая социология: новые подходы к институциональному и сетевому анализу. М.: РОССПЭН; 96–118.

Уильямсон О. И. 1995. Вертикальная интеграция производства: соображения по поводу неудач рынка. В кн.: Гальперин В. М. (ред.). Теория фирмы. СПб: Экономическая школа; 411–442.

Флигстин Н. 2002. Поля, власть и социальные навыки: критический анализ новых институциональных течений. В кн.: Радаев В. В. (ред.). Экономическая социология: новые подходы к институциональному и сетевому анализу. М.: РОССПЭН; 119–156.

Фуруботн Э., Рихтер Р. 2005. Институты и экономическая теория: достижения новой институциональной экономической теории. СПб.: Издат. дом С.-Петербургского гос. ун-та.

Ханнан М., Фримен Дж. 2004. Популяционная экология организаций. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (3): 51–83.


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Fligstein N. 2001. Architecture of Markets: An Economic Sociology of Twenty-First-Century Capitalist Societies. Princeton University Press: Princeton, NJ.

Gereffi G., Korzeniewicz M. (eds.) 1994. Commodity Chains and Global Capitalism. Praeger: Westport.

DiMaggio P., Powell W. 1991. The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. In: Powell W., DiMaggio P. (eds.). The New Institutionalism in Organizational Analysis. University of Chicago Press: Chicago; 63–82.

White H. C. 2002. Markets from Networks: Socioeconomic Models of Production. Princeton University Press: Princeton, NJ.

Published

2005-10-03

How to Cite

Radaev, V. V. (2005). Shifts in Business Strategies of the Russian Retailing Companies Facing the Invasion of Global Operators. Russian Management Journal, 3(3), 3–26. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/700

Issue

Section

New Research