Human Resources Management during Organizational Change in Russian Companies: Frequently Used and Efficient Practices

Authors

  • Tatiana E. Andreeva Graduate School of Management, St. Petersburg State University, Russia

Abstract

This article discusses approaches to human resources management (HRM) within the frames of different theories of organizational change and presents results of empirical research on specifics of HRM during organizational change in Russian companies. The research revealed that Russian companies most frequently use quite „hard“ approach to HRM during the period of change, mainly focused on managing individual employee. Data analysis discovered approaches to HRM that influenced positively total efficiency of organizational change programs. These approaches do not coincide with most frequently used ones and combine „hard“ and „soft“ HRM practices, focused on managing both individual employee and internal cooperation in company. Further hypothesizes about situational factors determining choice between different most efficient approaches are formulated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Андреева Т. Е. 2001. Антикризисное управление персоналом в России (анализ результатов опроса 25 петербургских компаний). В сб.: Демин А. А., Катькало В. С. (ред.). Российский менеджмент: теория, практика, образование. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та; 95–106.

Андреева Т. Е. 2004. Организационные изменения: сравнительный анализ основных концепций. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (3): 33–50.

Андреева Т. Е. 2005. Методические аспекты эмпирического исследования организаций. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 42–63.

Бурмистров А., Трифильцева Н. 2003. Как организовать проведение изменений. Опыт предприятий Санкт-Петербурга. Top-Manager (2): 30–36.

Бурмистров А., Трифильцева Н., Орлов В. 2002. Заставлять или убеждать? Как предприятия Санкт-Петербурга преодолевают сопротивление организационным изменениям. Top-Manager (10): 9–19.

Грейнер Л. Е. 2002. Эволюция и революция в процессе роста организаций. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 76–94.

Друкер П. Ф. 1998. Задачи менеджмента в XXI веке. М.: Вильямс.

Ерохин Д. В., Скляр Е. Н. 2002. К вопросу управления сопротивлением изменениям системы управления промышленного предприятия. Менеджмент в России и за рубежом (4): 78–85.

Иванова Е. 2003. Как провести изменения и остаться в живых. Бизнес без проблем — Персонал (5): 49–55.

Ковалева Т. 2003. Можно ли измерить сопротивление изменениям? Персонал-Микс (6): 53–58.

Комаров Е. И. 1997. Управление изменениями. Управление персоналом (2): 18–23.

Кращенко Л. 2004. Противостояние. Карта российского консалтинга. Эксперт (7). http://old.expert.ru/expert/ratings/consult/04-07-10/konsult.htm

Магура М. 2003а. Как подготовить персонал к изменениям. Бизнес без проблем — Персонал (4): 7–12.

Магура М. 2003б. Человеческий фактор: его роль в преодолении кризиса. Управление персоналом (12): 37–39.

Наследов А. Д. 1999. Методы обработки многомерных данных в психологии. СПб.: Изд-во СПбГУ.

Наследов А. Д. 2004. Математические методы психологического исследования. Анализ и интерпретация данных. СПб.: Речь.

Николис Г., Пригожин И. 1990. Познание сложного. Введение. М.: Мир.

Романов Д. 2003. Правила укрощения обстоятельств. Бизнес без проблем — Персонал (4): 16–20.

Рюэгг-Штюрм Й. 1998а. Новая системная теория и внутрифирменные изменения. Проблемы теории и практики управления (5): 72–78.

Рюэгг-Штюрм Й. 1998б. Системно-конструктивистская «теория фирмы» и управление процессами глубоких изменений на предприятии. Проблемы теории и практики управления (6): 87–91.

Сараев В., Бурмистров А. 2003 «Управление успехом», или Как справиться с организационными изменениями. Управление компанией (6): 4–6.

Сидоренко Е. В. 1996. Методы математической обработки в психологии. СПб.: Речь.

Солтицкая Т. А. 2003. Управленческое консультирование. Компендиум. СПб.: Факультет менеджмента СПбГУ.

Тарасенко В. В., Червоткина Р. В. (ред.) 2000. Самоорганизация и организация. М.: Московская сеть консультантов по организационному развитию.

Тис Д. Дж., Пизано Г., Шуен Э. 2003. Динамические способности фирмы и стратегическое управление. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 133–185.

Тульчинский Г. 2001. Управление внутрифирменным сопротивлением. Персонал-Микс (2): 23–25.

Хентце Й., Каммель А. 1997. Как преодолеть противодействие запланированным организационным изменениям. Проблемы теории и практики управления (3): 70–75.

Хиценко В. Е. 2000. Эволюционный менеджмент. Менеджмент в России и за рубежом (1): 3–13.

Шилов С. 2001. Роль службы управления персоналом в осуществлении организационных изменений. Персонал-Микс (3): 29–32.

Широкова Г. В. 2003а. Курс «управление изменениями» в системе бизнес-образования. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (2): 174–207.

Широкова Г. В. 2003б. Подходы к проведению организационных изменений в российских компаниях. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (3): 76–95.

REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Adizes I. 1979. Organizational passages — diagnosing and treating lifecycle problems of organizations. Organizational Dynamics 8 (1): 3–25.

Black J. 2000. Fermenting change: Сapitalizing of the inherent change found in dynamic non–linear (or complex) systems. Journal of Organizational Change Management 13 (6): 520–525.

Burnes B. 1996. No such thing as ... a “one best way” to manage organizational change. Management Decision 34 (10): 11–18.

Dolan S. L., Garcia S., Auerbach A. 2003. Understanding and managing chaos in organizations. International Journal of Management 20 (1): 23–35.

Dooley K., Van de Ven A. 1999. Explaining complex organizational dynamics. Organization Science 10 (3): 358–372.

Gupta A., Govindarajan V. 1984. Business unit strategy, managerial characteristics and business unit effectiveness at strategy implementation. Academy of Management Journal 27 (1): 25–41.

Lewin K. 1951. Field Theory in Social Sciences. Harper & Row: N. Y.

Pichault F., Schoenaers F. 2003. HRM practices in a process of organizational change: A contextualist perspective. Applied Psychology: An International Review 52 (1): 120–143.

Romanelli E., Tushman M. 1994. Organizational transformation as punctuated equilibrium: An empirical test. Academy of Management Journal 37 (5): 1141–1166.

Sevier R. 2003. Overcoming internal resistance to change. University Business 6 (7): 23–24.

Stace D., Dunphy D. 1991. Beyond traditional paternalistic and developmental approaches to organizational change and human resource strategies. International Journal of Human Resource Management 2 (3): 263–283.

Thietart R., Forgues B. 1995. Chaos theory and organization. Organization Science 6 (1): 19–31.

Tushman M., Newman W., Romanelli E. 1986. Convergence and upheaval: Managing the unsteady pace of organizational evolution. California Management Review 29 (1): 29–44.

Weick K. 1998. Improvisation as a mindset for organizational analysis. Organization Science 9 (5): 543–555.

Weick K., Quinn R. 1999. Organizational change and development. Annual Review of Psychology 50: 361–386.

Published

2006-06-20

How to Cite

Andreeva, T. E. (2006). Human Resources Management during Organizational Change in Russian Companies: Frequently Used and Efficient Practices. Russian Management Journal, 4(2), 25–48. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/661

Issue

Section

New Research