Market Power and Market Exchange: Retailer–Supplier Relationships in Contemporary Russia

Authors

Abstract

Disputed issues of Russian retail trade are considered from the standpoint of power asymmetry in the market exchange. Numerous requirements of the chain store companies to their suppliers are analyzed in detail. Company size and trade sector are used as explanatory variables. Regressions models are tested to explain the emergence of conflicts in the supply chain by the price and bonus obligations and contract fulfillment. Survey data were collected from 500 managers of retail chains and their suppliers in 2007 in five Russia’s cities.

Keywords:

power, market exchange, retail trade, conflicts

Downloads

Download data is not yet available.

References

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Анализ положения крупных торговых сетей на розничном рынке продовольствия Санкт-Петербурга и практики их взаимодействия с предприятиями — поставщиками продовольствия. 2005. СПб.: Центр исследования рыночной среды. http://www.cirs.spb.ru

Блум П. Н., Гундлах Г. Т., Кэннон Дж. П. 2008. Плата за торговое место: теоретические направления и взгляды менеджеров-практиков. Экономическая политика (5): 128–159.

Вебер М. 2004. Социологические категории хозяйствования. В сб.: Радаев В. В., Добрякова М. С. (отв. ред.). Западная экономическая социология: Хрестоматия современной классики. М.: РОССПЭН; 59–81; Экономическая социология 6 (1): 46–68. http://www.ecsoc.msses.ru/Transl.php

Горелова Е., Плис М. 2007. Не пускать за порог. Ведомости №43 (13 марта).

Канунников С. 2006. Сегодняшние отношения — диктат ритейлеров. Бизнес №16. (1 февраля).

Келли К. 2008. Анализ платы за торговое место на рынке продовольственных товаров: конкурентный подход. Экономическая политика (5): 160–176.

Ледяев В. Г. 2001. Власть: концептуальный анализ. М.: РОССПЭН.

Макаренко А. 2009. Русские полки. Бизнес-журнал (4): 30–33.

Олейник А. Н. 2008. Рынок как оружие: доминирование в результате наложения интересов. Препринт WP4/2008/01. Серия WP4. М.: ГУ–ВШЭ.

Радаев В. В. 2003. Социология рынков: к формированию нового направления. М.: ГУ–ВШЭ.

Радаев В. В. 2005. Экономическая социология. М.: ГУ–ВШЭ; Глава 5.

Радаев В. В. 2007а. Что такое рынок: экономико-социологический подход. Общественные науки и современность (3): 115–128; (4): 117–132.

Радаев В. В. 2007б. Захват российских территорий: новая конкурентная ситуация в розничной торговле. М.: Издат. дом ГУ–ВШЭ.

Радаев В. В. 2009а. Экономическая борьба и социальные связи: структура конкурентных отношений в новом российском ритейле. Экономическая социология 10 (1): 19–56. http://www.ecsoc.msses.ru/NewText.php

Радаев В. 2009б. Ловушка захлопнулась. Мое дело. Магазин (3): 22–25.

Сагдиев Р. и др. 2006. Вход в магазин — платный. Ведомости № 75. (27 апреля).

Тироль Ж. 2000. Рынки и рыночная власть: Теория организации промышленности. В 2 т. Т. 2. СПб.: Экономическая школа.

Уильямсон О. И. 1996. Экономические институты капитализма. СПб.: Лениздат.


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Benton W. C., Maloni M. 2005. The influence of power driven buyer/seller relationships on supply chain satisfaction. Journal of Operations Management 23 (1): 1–22.

Blau P. 1967. Exchange and Power in Social Life. John Wiley & Sons: N. Y.

Corsten D., Kumar N. 2005. Do suppliers benefit from collaborative relationships with large retailers? An empirical investigation of Efficient Consumer Response adoption. Journal of Marketing 69 (3): 80–94.

Cox A. 2004a. The art of possible: Relationship management in power regimes and supply chains. Supply Chain Management: An International Journal 9 (5): 346–356.

Cox A. 2004b. Business relationship alignment: On the commensurability of value capture and mutuality in buyer and supplier exchange. Supply Chain Management: An International Journal 9 (5): 410–420.

Cox A., Watson G., Lonsdale C., Sanderson J. 2004. Managing appropriately in power regimes: Relationship and performance management in 12 supply chain cases. Supply Chain Management: An International Journal 9 (5): 357–371.

Crook T. R., Combs J. G. 2007. Sources and consequences of bargaining power in supply chains. Journal of Operations Management 25 (2): 546–555.

DiMaggio P., Powell W. 1983. The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review 48 (2): 147–160.

Gereffi G. 1994. The organization of buyerdriven global commodity chains: How U.S. retailers shape overseas production networks. In: Gereffi G., Korzeniewicz M. (eds.). Commodity Chains and Global Capitalism. Praeger: Westport.

Gereffi G., Humphrey J., Sturgeon T. 2005. The governance of global value chains. Review of International Political Economy 12 (1): 78–104.

Lukes S. 1974. Power: A Radical View. Macmillan: Houndmills.

Pfeffer J., Salancik G. 1978. The External Control of Organizations: A Resource Dependence Perspective. Harper and Row: N. Y.

Podolny J. M. 1993. A status-based model of market competition. American Journal of Sociology 98 (4): 829–872.

Published

2009-06-19

How to Cite

Radaev, V. V. (2009). Market Power and Market Exchange: Retailer–Supplier Relationships in Contemporary Russia. Russian Management Journal, 7(2), 3–30. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/429

Issue

Section

New Research