Управление человеческими ресурсами и эффективность компаний: есть ли связь?

  • Азер Гамид оглы Эфендиев Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия https://orcid.org/0000-0001-5402-4727
  • Евгения Сергеевна Балабанова Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия https://orcid.org/0000-0003-2007-1773
  • Алексей Владимирович Ребров Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия https://orcid.org/0000-0002-7142-6303

Аннотация

Статья посвящена анализу взаимосвязи деятельности УЧР-служб с показателями «социальной» и «экономической» эффективности российских бизнес-организаций. В работе проводится обзор концептуальных подходов и результатов зарубежных исследований УЧР-практик в контексте эффективности организаций. Специальное внимание уделено критическому анализу методологии исследований в данной области. Основная часть статьи представляет результаты многоуровневого эмпирического исследования в 80 российских бизнес-организациях. Сделан вывод о наличии в период экономического спада после 2008 г. позитивного отложенного эффекта от реализации комплексных УЧР‑практик в таких областях, как наем и подбор персонала, обучение, оценка и аттестация при условии их подкрепления «позитивными» трудовыми практиками работников.

 

Ключевые слова:

управление человеческими ресурсами, трудовые практики, удовлетворенность трудом, текучесть кадров, экономическая эффективность

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Андреева Т. Е. 2006. Управление персоналом в период изменений в российских компаниях: методики распространенные и результативные. Российский журнал менеджмента 4 (2): 25–48.

Армстронг М. 2004. Практика управления человеческими ресурсами: учебник. 8-е изд. СПб.: Питер.

Бизюков П. 2005. Службы персонала — управленческая периферия. В сб.: Практики управления персоналом на современных российских предприятиях. М.: ИСИТО.

Гурков И. Б., Зеленова О. И., Мутовин А. А. 2007. Социально-кадровая политика российских предприятий. Мир России (4): 3–18.

Клемина Т. Н. 2008. Управление человеческими ресурсами и результаты деятельности организации: теоретические дебаты и эмпирические исследования. Российский журнал менеджмента 6 (3): 51–58.

Линге Д. И. 2009. Оценка эффективности управления человеческими ресурсами при проведении инноваций в компаниях финансово-банковского сектора: Дисс. ...канд. экон. наук. М.: МГУ.

Московская А. А. 2003. Кадровые стратегии промышленных предприятий (по результатам выборочных обследований). Проблемы теории и практики управления (3): 111–117.

Рогожина А. 2011. Снижение текучести кадров за счет внедрения системы адаптации и обучения производственного персонала. Кадровик.Ру (7).

REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Arthur J. B. 1994. Effects of human resource systems on manufacturing performance and turnover. Academy of Management Journal 37 (3): 670–687.

Batt R., Colvin A. 2011. An employment systems approach to turnover: Human resources practices, quits, dismissals, and performance. Academy of Management Journal 54 (4): 695–717.

Boselie P., Dietz G., Boon C. 2005. Commonalities and contradictions in HRM and performance research. Human Resource Management Journal 15 (3): 67–94.

Cascio W. F. 2012. Methodological issues in international HR management research. International Journal of Human Resource Management 23 (12): 2532–2545.

Chang S. J., Witteloostuijn A. V., Eden L. 2010. From the editors: Common method variance in international business research. Journal of International Business Studies 41 (2): 178–184.

Clarke M. A., Hill S. R. 2012. Promoting employee wellbeing and quality service outcomes: The role of HRM practices. Journal of Management & Organization 18 (5): 702–713.

Collins C. J., Clark K. D. 2003. Strategic human resource practices, top management team social networks, and firm performance: The role of human resource practices in creating organizational competitive advantage. Academy of Management Journal 46 (6): 740–751.

Delery J. E., Doty D. H. 1996. Modes of theorizing in strategic human resource management: Tests of universalistic, contingency, and configurational performance predictions. Academy of Management Journal 39 (4): 802–835.

Fey C. F., Morgulis-Yakushev S., Björkman I. 2009. Opening the black box of the relationship between HRM practices and firm performance: A comparison of MNE subsidiaries in the USA, Finland, and Russia. Journal of International Business Studies 40 (4): 690–712.

Fisher C. D. 1989. Current and recurrent challenges in HRM. Joumal of Management 15 (2): 157–180.

Gerhart B., Wright P. M., McMahan G. C. 2000. Measurement error in research on human resources and firm performance: Further evidence and analysis. Personnel Psychology 53 (4): 855–872.

Gerhart B., Wright P. M., McMahan G. C., Snell S. A. 2000. Measurement error in research on human resources and firm performance: How much error is there and how does it influence effect size estimates? Personnel Psychology 53 (4): 803–834.

Grant R. M. 1991. The resource-based theory of competitive advantage: Implications for strategy formulation. California Management Review 33 (3): 114–135. (Русск. пер.: Грант Р. М. 2003. Ресурсная теория конкурентных преимуществ: практические выводы для формулирования стратегии. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия «Менеджмент» (3): 47–75.)

Guest D. E., Michie J., Conway N., Sheenan M. 2003. Human resource management and corporate performance in the UK. British Journal of Industrial Relations 41 (2): 291–314.

Gurkov I., Zelenova O. 2011. Human resource management in Russian companies. International Studies of Management & Organization 41 (4): 65–78.

Gurkov I., Zelenova O., Saidov Z. 2012. Mutation of HRM practices in Russia: An application of CRANET methodology. International Journal of Human Resource Management 23 (7): 1289–1302.

Guthrie J. P. 2001. High-involvement work practices, turnover, and productivity: Evidence from New Zealand. Academy of Management Journal 44 (1): 180–190.

Horgan J., Mühlau P. 2006. Human resource systems and employee performance in Ireland and the Netherlands: A test of the complementarity hypothesis. International Journal of Human Resource Management 17 (3): 414–439.

Huselid M. A. 1995. The impact of human resource management practices on turnover, productivity and corporate financial performance. Academy of Management Journal 38 (3): 635–672. (Русск. пер.: Хьюзелид М. 2008. Влияние практик управления человеческими ресурсами на текучесть кадров, производительность труда и финансовые результаты компании. Российский журнал менеджмента 6 (3): 87–128.)

Huselid M. A., Jackson S. E., Schuler R. S. 1997. Technical and strategic human resource management effectiveness as determinants of firm performance. Academy of Management Journal 40 (1): 171–188.

Ichniowski C., Shaw K., Prennushi G. 1997. The effects of human resources management practices on productivity: A study of steel finishing lines. American Economic Review 87 (3): 291–314.

Katou A. A., Budhwar P. S. 2006. Human resource management systems and organizational performance: A test of a mediating model in the Greek manufacturing context. International Journal of Human Resource Management 17 (7): 1223–1253.

Kalleberg A. L., Moody J. W. 1994. Human resource management and organizational performance. American Behavioral Scientist 37 (7): 948–62.

Keegan A., Boselie P. 2006. The lack of impact of dissensus inspired analysis on developments in the field of human resource management. Journal of Management Studies 43 (7): 1491–1511.

Kintana M. L., Alonso A. U., Olaverri C. G. 2006. High-performance work systems and firms’ operational performance: The moderating role of technology. International Journal of Human Resource Management 17 (1): 70–85.

Kooij D. T. A. M., Jansen P. G. W., Dikkers J. S. E., De Lange A. H. 2010. The influence of age on the associations between HR practices and both affective commitment and job satisfaction: A meta-analysis. Journal of Organizational Behavior 31 (8): 1111–1136.

Lawler J. J., Chen S. S., Wu P., Bae J., Bai B. 2011. High-performance work systems in foreign subsidiaries of American multinationals: An institutional model. Journal of International Business Studies 42 (2): 202–220.

Messersmith J. G., Guthrie J. P. 2010. High performance work systems in emergent organizations: Implications for firm performance. Human Resource Management 49 (2): 241–264.

Paauwe J. 2009. HRM and performance: Achievements, methodological issues and prospects. Journal of Management Studies 46 (1): 129–142.

Paul A. K., Anantharaman R. N. 2003. Impact of people management practices on organizational performance: Analysis of a causal model. International Journal of Human Resource Management 14 (7): 1246–1266.

Peccei R. 2004. Human Resource Management and the Search for the Happy Workplace. Inaugural Address, 15 January 2004. Erasmus Research Institute of Management, Rotterdam. http://repub.eur.nl/res/pub/1108/EIA-2004-021-ORG.pdf (дата обращения: 17.06.2013).

Peña I., Villasalero M. 2010. Business strategy, human resource systems, and organizational performance in the Spanish banking industry. International Journal of Human Resource Management 21 (15): 2864–2888.

Pfeffer J. 1997. Pitfalls on the road to measurement: The dangerous liaison of human resources with the ideas of accounting and finance. Human Resource Management 36 (3): 357–365.

Rodriguez J. M., Ventura J. 2003. Human resource management systems and organizational performance: An analysis of the Spanish manufacturing industry. International Journal of Human Resource Management 14 (7): 1206–1226.

Si S., Li Y. 2012. Human resource management practices on exit, voice, loyalty, and neglect: Organizational commitment as a mediator. International Journal of Human Resource Management 23 (8): 1705–1716.

Stavrou E. T., Brewster C., Charalambous C. 2010. Human resource management and firm performance in Europe through the lens of business systems: Best fit, best practice or both? International Journal of Human Resource Management 21 (7): 933–962.

Storey J. (ed.). 2001. Human Resource Management: A Critical Text. 2nd ed. Thomson Learning: London.

Tsai C.-J. 2006. High performance work systems and organizational performance: An empirical study of Taiwan’s semiconductor design firms. International Journal of Human Resource Management 17 (9): 1512–1530.

Ulrich D. 1997. Measuring human resources: An overview of practice and prescription for results. Human Resource Management 36 (3): 303–320.

Wall T. D., Wood S. J. 2005. The romance of human resource management and business performance, and the case for big science. Human Relations 58 (4): 429–462.

Watson T. J. 2004. HRM and critical social science analysis. Journal of Management Studies 41 (3): 447–467.

Way S. A. 2002. High performance work systems and intermediate indicators of firm performance within the US small business sector. Journal of Management 28 (6): 765–785.

White M., Bryson A. 2013. Positive employee attitudes: How much human resource management do you need? Human Relations 66 (3): 385–406.

Wright P. W., Gardner T. M., Moynihan L. M., Allen M. R. 2005. The Relationship between HR practices and firm performance: Examining causal order. Personnel Psychology 58 (2): 409–446.

Wright P. W., Gardner T. M., Moynihan L. M., Park H. J., Gerhart B., Delery J. E. 2001. Measurement error in research on human resources and firm performance: Additional data and suggestions for future research. Personnel Psychology 54 (4): 875–901.

Wright P. W., Gardner T. M., Moynihan L. M. 2003. The impact of HR practices on the performance of business units. Human Resource Management Journal 13 (3): 21–36.

Yamamoto H. 2013. The relationship between employees’ perceptions of human resource management and their retention: From the viewpoint of attitudes toward job-specialties. International Journal of Human Resource Management 24 (4): 747–767.

Zatzick C. D., Iverson R. D. 2011. Putting employee involvement in context: A cross-level model examining job satisfaction and absenteeism in high-involvement work systems. International Journal of Human Resource Management 22 (17): 3462–3476.


The List of References in Cyrillic Transliterated into Latin Alphabet

Аndreeva T. E. 2006. Upravlenie personalom v period izmenenij v rossijskikh kompaniyakh: metodiki rasprostranennye i rezul’tativnye. Rossijskij zhurnal menedzhmenta 4 (2): 25–48.

Аrmstrong M. 2004. Praktika upravleniya chelovecheskimi resursami: uchebnik. 8-e izd. Per. s angl. SPb.: Piter.

Bizyukov P. 2005. Sluzhby personala — upravlencheskaya periferiya. V sb.: Praktiki upravleniya personalom na sovremennykh rossijskikh predpriyatiyakh. M.: ISITO.

Gurkov I. B., Zelenova O. I., Mutovin А. А. 2007. Sotsial’no-kadrovaya politika rossijskikh predpriyatij. Mir Rossii (4): 3–18.

Klemina T. N. 2008. Upravlenie chelovecheskimi resursami i rezul’taty deyatel’nosti organizatsii: teoreticheskie debaty i empiricheskie issledovaniya. Rossijskij zhurnal menedzhmenta 6 (3): 51–58.

Linge D. I. 2009. Otsenka effektivnosti upravleniya chelovecheskimi resursami pri provedenii innovatsij v kompaniyakh finansovo-bankovskogo sektora. Diss. ... kand. ekon. nauk. M.: MGU.

Moskovskaya А. А. 2003. Kadrovye strategii promyshlennykh predpriyatij (po rezul’tatam vyborochnykh obsledovanij). Problemy teorii i praktiki upravleniya (3): 111–117.

Rogozhina А. 2011. Snizhenie tekuchesti kadrov za schet vnedreniya sistemy adaptatsii i obucheniya proizvodstvennogo personala. Kadrovik.Ru (7).
Опубликован
2014-03-30
Как цитировать
Эфендиев, А., Балабанова, Е., & Ребров, А. (2014). Управление человеческими ресурсами и эффективность компаний: есть ли связь?. Российский журнал менеджмента, 12(1), 39–68. извлечено от https://rjm.spbu.ru/article/view/219
Раздел
Новые исследования