Геймификация и автоматизация по KPI:
очередная управленческая мода или новые методы стимулирования?

  • Алексей Владимирович Ребров Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия https://orcid.org/0000-0002-7142-6303
  • Артем Юрьевич Черкасов Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Москва, Россия

Аннотация

Статья посвящена рассмотрению двух новейших методов стимулирования — геймификации и автоматизации по KPI. В ней представлены результаты эмпирического исследования геймификации, которое стало одной из первых попыток систематизации всех теоретических аспектов, связанных с формами игрового стимулирования. Кроме того, авторы проводят теоретический анализ другого современного управленческого инструмента — автоматизации по KPI. Результаты исследования двух подходов позволяют прояснить их место в исторически сложившейся системе методов стимулирования, а также сделать некоторые прогнозы относительно перспектив их развития.

Ключевые слова:

геймификация, игрофикация, автоматизация, KPI, мотивация, стимулирование, управление

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Герчиков В. И. 1996. Мотивация и стимулирование труда в современных условиях. ЭКО (6): 104–112.

Кон Э. 2008. Почему не работают системы поощрений. В: Пискотина Р. (ред.). Системы оплаты труда. М.: Альпина Бизнес Букс; 38–58.

Лобанова Т. Н. 2015. Мотивация и стимулирование трудовой деятельности. М.: Юрайт.

Прошкин Б. Г. 2008. Мотивация труда: Управленческий аспект. Новосибирск: Изд-во СО РАН.

Ребров А. В. 2008. Влияние структуры мотивации на результативность труда работников различных профессий. Социологические исследования (5): 74–83.

Ребров А. В. 2016. Мотивация и оплата труда. Современные модели и технологии. М.: ИНФРА-М.

Хендерсон Р. 2004. Компенсационный менеджмент. 8-е изд. Пер. с англ. СПб.: Питер.

Чингос П. Т. 2004. Оплата по результату. Из опыта оплаты труда персонала в США. Пер. с англ. М.: Издательский дом «Вильямс».

Шпренгер Р. 2004. Мифы мотивации. Выходы из тупика. Пер. с нем. Калуга: Духовное познание.

Эфендиев А. Г., Балабанова Е. С., Ребров А. В. 2013. Человеческие ресурсы российских бизнес-организаций: Проблемы формирования и управления. М.: ИНФРА-М.

Hay Group. 2011. Исследование эффективности персонала. [Электронный ресурс]. http://atrium.haygroup.com/ru/quizzes/employee-effectiveness-quiz.aspx (дата обращения: 12.03.2017).



REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Bartle R. A. 1996. Hearts, clubs, diamonds, spades: Players who suit muds. Journal of MUD Research 1 (1): 19.

Becker B., Huselid M. A. 1998. High performance work systems and firm performance: a synthesis of research and managerial implications. Research in Personnel and Human Resources Management 16: 53–101.

Becom A., Insler D. 2013. Performance management — A bad process or a broken promise. Transforming annual appraisals to an effective business process. People and Strategy 36 (2): 42–45.

Blessing White Research. 2013. Employee Engagement: Beyond the Numbers. A Practical Approach for Individuals, Manag­ers and Executives. [Electronic resource]. http://www.blessingwhite.com (accessed: 12.03.2017).

Burke B. 2013. The gamification of business. Forbes (January 21).

Burke B. 2014. Gamification 2020: What Is the Future of Gamification? Gartner, Inc., November, 5.

Carberry E. 1999. Introduction. In: Rodrick S. (ed.). The Stock Options Book. The National Center of Employee Ownership: Oakland; 1–19.

Cook D. 2006. What Are Game Mechanics? [Electronic resource]. http://www.lostgarden.com/2006/10/what-are-game-mechanics.html (accessed: 12.03.2017).

Dale S. 2014. Gamification: Making work fun. Business Information Review 31 (2): 82–90.

De Charms R. 1968. Personal Causation: The Internal Affective Determinants of Behavior. Academic Press: N. Y.

Deci E. L. 1971. Effects of externally motivated rewards on intrinsic motivation. Journal of Personality and Social Psychology 18 (1): 105–115.

Deterding S., Dixon D., Khaled R., Nacke L. 2011a. Gamification: Toward a Definition. CHI 2011 Gamification Workshop Proceedings.

Deterding S., Dixon D., O’Hara K., Sicart M., Nacke L. 2011b. Gamification: Using Game Design Elements in Non-Gaming Contexts. CHI 2011 Extended Abstracts on Human Factors in Computing Systems, May 7–12; Vancouver: BC, Canada; 2425–2428.

Deterding S. 2012. Gamification: Designing for motivation. Interactions 19 (4): 14–17.

Drucker P. F. 1954. The Practice of Management. Harper & Brothers: N. Y.

Gartner Research. 2012. By 2014, 80 Percent of Current Gamified Applications Will Fail to Meet Business Objectives Primarily Due to Poor Design. [Electronic resource]. http://www.gartner.com/newsroom/id/2251015 (accessed 11.06.2013).

Gašpar D., Rezić S. 2014. Information technology and strategic management of universities. Journal of Business and Economics 5 (11): 1983–1996.

Gerhart B., Milkovich G. T. 1992. Employee compensation: Research and practice. In: Dunnette M. D., Hough L. M. (eds). Handbook of Industrial and Organizational Psychology Vol. 3. Consulting Psychologists Press: Palo Alto; 481–569.

Greenbury R. 1996. The Greenbury report on directors’ remuneration. International Journal of Manpower 17 (1): 4–9.

Herzberg F. 1966. Work and the Nature of Man. World Publishing Company: Cleveland.

Howard C. 1998. Appraise this! Canadian Business 71 (9): 96.

Lazzaro N. 2004. Why We Play Games: Four Keys to More Emotion Without Story. [Electronic resource]. http://www.xeodesign.com/whyweplaygames/xeodesign_whyweplaygames.pdf (accessed: 05.03.2017).

Locke E. A., Feren D. B., McCaleb V. M., Shaw K. N., Denny A. T. 1980. The relative effectiveness of four methods of motivating employee performance. In: Duncan K. D., Gruenberg M. M., Wallis D. (eds). Changes In Working Life. Wiley: N. Y.; 363–388.

McGonigal J. 2011. Reality is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. Vintage: London.

Olding E. 2012. Gamification: The Serious Side of Games Can Make Work More Interesting. Gartner, Inc. http://www.gartner.com (accessed: 13.10.2016).

Schönen R. 2014. Gamification in Change Management. Bachelor Thesis. University of Applied Sciences, Munich.

Volkova I. I. 2013. Four pillars of gamification. Middle-East Journal of Scientific Research 13 (Special Issue on Socio-Economic Sciences and Humanities): 149–152.

von Schiller F.-C. 2015. Gamification of Management Control Systems — Opportunities and Limitations in Germany. Bachelor Thesis. Berlin School of Economics and Law. http://www.enterprise-gamification.com.

Weitzman M. L., Kruse D. L. 1990. Profit sharing and productivity. In: Blinder A. S. (ed.). Paying for Productivity. Brookings Institution: Washington, DC; 95–141.

Werbach K., Hunter D. 2012. For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Wharton Digital Press: Philadelphia, PA.

Wu M. 2011. Sustainable Gamification: Playing the Game For the Long Haul. [Electronic resource]. http://lithosphere.lithium.com/t5/Building-Community-the-Platform/SustainableGamification-Playing-the-Game-for-the-Long-Haul/ba-p/33601 (accessed: 13.10.2016).

Yager E. 1981. A critique of performance appraisal systems. Personnel Journal 60 (2): 129–133.

Zichermann G., Linder J. 2010. Game-based Marketing: Inspire Customer Loyalty Through Rewards, Challenges, and Contests. Wiley: Hoboken, NJ.

Zichermann G., Cunningham C. 2011. Gamification by Design: Implementing Game Mechanics In Web and Mobile Apps. O’Reilly Media: Sebastopol, CA.



Translation of references in Russian into English

Gerchikov V. I. 1996. Motivation and stimulation of labor in modern conditions. EKO (6): 104–112. (In Russian)

Kohn A. 2008. Why incentive plans cannot work. Russian translation. In: Piskotina R. (ed.). Labor Remuneration Systems. M.: Alpina Business Books; 38–58.

Lobanova T. N. 2015. Motivation and Stimulation of Labor Activity. M.: Yurayt. (In Russian)

Proshkin B. G. 2008. Motivation of Labor: Managerial Aspect. Novosibirsk: SB RAS Publishing House. (In Russian)

Rebrov A. V. 2008. Influence of the structure of motivation on the performance of workers in various professions. Sociological Research [Sotsiologicheskie Issledovaniya] (5): 74–83. (In Russian)

Rebrov A. V. 2016. Motivation and Remuneration of Labor. Modern Models and Technologies. M.: INFRA-M. (In Russian)

Henderson R. 2004. Compensation Management. 8th ed. Russian translation. SPb.: Piter.

Chingos P. 2004. Paying for Performance. Russian translation. M.: Williams Publishing House.

Sprenger R. 2004. The Myths of Motivation. Russian translation. Kaluga: Dukhovnoe poznanie. (In Russian)

Efendiev A. G., Balabanova E. S., Rebrov A. V. 2013. Human Resources of Russian Business Organizations: Formation and Management Problems. M.: INFRA-M. (In Russian)

Hay Group. 2011. Research on Staff Effectiveness. [Electronic resource]. http://atrium.haygroup.com/en/quizzes/employee-effectiveness-quiz.aspx (accessed: 12.03.2017) (In Russian)
Опубликован
2017-09-29
Как цитировать
Ребров, А., & Черкасов, А. (2017). Геймификация и автоматизация по KPI:<br&gt;очередная управленческая мода или новые методы стимулирования?. Российский журнал менеджмента, 15(3), 303–326. https://doi.org/10.21638/11701/spbu18.2017.303
Раздел
Теоретические и эмпирические исследования

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)