Perception of Public E-services by Russian Citizens: A Pilot Study in St. Petersburg

  • Anastasia A. Golubeva Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия
  • Evgenii V. Gilenko Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия https://orcid.org/0000-0001-6539-0212

Аннотация

В статье рассматривается проблема восприятия электронных государственных услуг (ЭГУ) российскими гражданами. С учетом современной литературы по этому вопросу мы предлагаем собственную иерархическую модель восприятия ЭГУ, которая легла в основу данного исследования. Отмечается, что особенность российской ситуации с восприятием ЭГУ гражданами на современном этапе заключается в том, что предоставление госуслуг в электронном формате существует одновременно с традиционным форматом их предоставления, причем ЭГУ органично не вписываются в существующий процесс предоставления госуслуг. На основе собственного опроса пользователей Портала госуслуг Санкт-Петербурга и с применением современных методов анализа данных нами продемонстрировано, что российские потребители ЭГУ действительно не воспринимают их как часть общего процесса предоставления госуслуг. Полученные результаты позволили сформулировать ряд рекомендаций для органов государственной власти по дальнейшему развитию процесса предоставления ЭГУ.

Ключевые слова:

электронные госуслуги, электронное правительство, отношение граждан, факторный анализ, кластерный анализ

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Al-Jaghoub S., Al-Yaseen H., Al-Hourani M. 2010. Evaluation of awareness and acceptability of using e-government services in developing countries: The case of Jordan. Electronic Journal Information Systems Evaluation 13 (1): 1–8.

Carter L., Bélanger F. 2005. The utilization of e-government services: Citizen trust, innovation and acceptance factors. Information Systems Journal 15 (1): 5–25.

Choudrie J., Dwivedi Y. K. 2005. Investigating the research approaches for examining technology adoption issues. Journal of Research Practice 1 (1): Article D1.

Colesca S. E. 2009. Understanding trust in e-government. Economics of Engineering Decisions 3: 7–15.

FOM. 2017. The Internet in Russia: The Dynamics of Penetration. Winter 2016–2017. [Electronic resource]. http://fom.ru/SMI-i-internet/13300 (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

Fountain J. E. 2001. Building the Virtual State: Information Technology and Institutional Change. Brookings Institution Press: Washington, D.C.

Golubeva A., Merkuryeva I. 2006. Demand for online public services: Case studies from St. Petersburg. International Journal of Government and Democracy in the Information Age 11 (3, 4): 241–254.

Gould R., Goldfinch S., Horsburgh S. 2010. Do they want it? Do they use it? The “Demand-side” of e-government in Australia and New Zealand. Government Information Quarterly 27 (2): 177–186.

Hamid A. A., Razak F. Z. A., Bakar A. A., Abdullah W. S. W. 2016. The Effects of Perceived Usefulness and Perceived Ease of Use On Continuance Intention to Use E government. 7th International Economics & Business Management Conference (IEBMC 2015); Procedia Economics and Finance, 35: 644–649.

Hartigan J. A. 1975. Clustering Algorithms. Wiley: N. Y.

Hung S.-Y., Chang C.-M., Yu T.-J. 2006. Determinants of user acceptance of the e government services: The case of online tax filling and payment system. Government Information Quarterly 23 (1): 97–122.

InfoCity. 2014. Annual Report on the Implementation of State Program of Moscow “InfoCity” for The Period 2012–2018 in 2014. [Electronic resource]. http://ig.mos.ru/about/documents/ (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

James G., Witten D., Hastie T., Tibshirani R. 2017. An Introduction to Statistical Learning with Applications in R. Springer.

Lamberti L., Benedetti M., Chen Sh. 2014. Benefits sought by citizens and channel attitudes for multichannel payment services: Evidence from Italy. Government Information Quarterly 31 (4): 596–609.

Lee J., Kim H. J., Ahn M. J. 2011. The willingness of e-government service adoption by business users: The role of offline service quality and trust in technology. Government Information Quarterly 28 (2): 222–230.

Lindgren I., Jansson G. 2013. Electronic services in the public sector: A conceptual framework. Government Information Quarterly 30 (2): 163–172.

Mediascope. 2017. The Number of Internet Users in Russia Reached 87 mln People in 2017. [Electronic resource]. http://mediascope.net/press/news/744498/ (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

Minsvyaz. 2015. Share of Citizens, Using E-Public Services Reached Target Value. [Electronic resource]. http://minsvyaz.ru/en/events/33117/ (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

Minsvyaz. 2016. Regional Ranking by the Level of Information Society Development. [Electronic resource]. http://minsvyaz.ru/ru/events/35027/ (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

Nam T. 2012. Citizens’ attitudes toward open government and government 2.0. International Review of Administrative Sciences 78 (2): 346–368.

Niehaves B., Gorbacheva E., Plattfaut R. 2013. The digital divide vs. the e-government divide: Do socio-demographic variables (still) impact e-government use among onliners. In: Ramón G.-G. J. (ed.). E-Government Success Factors and Measures: Theories, Concepts, and Methodologies. IGI Global; 52–65.

Nunnaly J. C. 1978. Psychometric Theory. McGraw-Hill: N. Y.

OECD. 2016. OECD Comparative Study. Digital Government Strategies For Transforming Public Services In The Welfare Areas. [Electronic resource]. http://www.oecd.org/gov/digital-government/Digital-Government-Strategies-Welfare-Service.pdf (accessed: 25.06.2017).

Öktem M. K., Demirhan H., Demirhan K. 2014. The usage of e-governance applications by higher education students. Educational Sciences: Theory & Practice 14 (5): 1925–1943.

Reddick C. G. 2005. Citizen interaction with e-government: From the streets to servers? Government Information Quarterly 22 (1): 38–57.

Reddick C. G., Turner M. 2012. Channel choice and public service delivery in Canada: Comparing e-government to traditional service delivery. Government Information Quarterly 29 (1): 1–11.

Rosstat. 2017. The Indicators of Development of Information Society in the Russian Federation. [Electronic resource]. http://www.gks.ru/free_doc/new_site/business/it/mo­nitor_rf.xls (accessed: 25.06.2017). (In Russian)

Taipale S. 2013. The use of e-government services and the Internet: The role of socio-demographic, economic and geographical predictors. Telecommunications Policy 37 (4–5): 413–422.

UN. 2016. UN E-Government Survey. [Electronic resource]. https://publicadministration.un.org/egovkb/en-us/Reports/UN E-Government-Survey-2016 (accessed: 25.06.2017).

Warkentin M., Gefen D., Pavlou P. A., Rose G. M. 2002. Encouraging citizen adoption of e-government by building trust. Electronic Markets 12 (3): 157–162.

Welch E. W., Hinnant C. C., Moon M. J. 2005. Linking citizen satisfaction with e-government and trust in government. Journal of Public Administration Research and Theory 15 (3): 371–391.
Опубликован
2017-09-29
Как цитировать
Golubeva, A., & Gilenko, E. (2017). Perception of Public E-services by Russian Citizens: A Pilot Study in St. Petersburg. Российский журнал менеджмента, 15(3), 289–302. https://doi.org/10.21638/11701/spbu18.2017.302
Раздел
Теоретические и эмпирические исследования