The Founding Concepts of Strategic Management and their Contemporary Assessment

Authors

  • Valeriy S. Katkalo Graduate School of Management, Saint Petersburg State University, Russia

Abstract

The purpose of the article is in finding out which of the initial concepts of strategy still are at the core of strategic management research and which today are on its periphery. Pioneering works of Harvard business school scholars (A. Chandler, K. Andrews et al.), I. Ansoffs concept of corporate strategy and analytical tools designed in the 1960s — early 1970s by consulting firms are examined through these lenses. Along with the notion that certain classical definitions and concepts remain valuable for contemporary strategy research, the author concludes that the ideas of the Planning School and most of the early analytical tools of consulting firms are not adequate for the new challenges of strategic management theory and practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Аакер Д. 2002. Стратегическое рыночное управление. СПб.: Питер.

Акофф Р. Л. 2002. Планирование будущего корпорации. М.: Сирин.

Ансофф И. 1989. Стратегическое управление. М.: Экономика.

Благов Ю. Е. 2002. Альфред Д. Чандлер и история бизнеса. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 95-101.

Бухалков М. И. 1999. Внутрифирменное планирование. М.: ИНФРА-М.

Виханский О. С. 1998. Стратегическое управление. М.: Гардарика.

Грейнер Л. И. 2002. Эволюция и революция в процессе роста организаций. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 76-92.

Гурков И. Б. 2001. Стратегический менеджмент организации. М.: ЗАО «Бизнес - школа “Интел-Синтез”».

Дженстер П., Хасси Д. 2003. Анализ сильных и слабых сторон компании. М.: Издат. дом «Вильямс».

Ефремов В. С. 2001. Стратегическое планирование в бизнес-системах. М.: Финпресс.

Зуб А. Т., Локтионов М. В. 2001. Системный стратегический менеджмент: методология и практика. М.: Генезис.

Катькало В. С. 2002а. Теория стратегического управления: этапы развития и основные парадигмы. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (2): 3-21; (3): 3-26.

Катькало В. С. 2002б. Ресурсная концепция стратегического управления: генезис основных идей и понятий. Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 20-42.

Катькало В. С. 2003. Методологические особенности и приоритеты развития ресурсной концепции стратегического управления. Экономическая наука современной России (2): 61-70.

Кинг У., Клиланд Д. 1982. Стратегическое планирование и хозяйственная политика. М.: Прогресс.

Клейнер Г. Б. (ред.). 1998. Стратегии бизнеса. М.: КОНСЭКО.

Клейнер Г. Б. 2002. Системная парадигма и теория предприятия. Вопросы экономики (10): 47-69.

Клейнер Г. Б., Тамбовцев В. Л., Качалов Р. М. 1997. Предприятие в нестабильной экономической среде: риски, стратегии, безопасность. М.: Экономика.

Кочеврин Ю. Б. 1985. Эволюция менеджеризма. М.: Наука.

Кочеврин Ю. Б. 1988. Крупная корпорация как объект исследования. МЭ и МО 11: 19-34.

Лакатос И. 1995. Фальсификация и методология исследовательских программ. М.: Медиум.

Маркова В. Д., Кузнецова С. А. 2003. Стратегический менеджмент. М.: ИНФРА-М; Новосибирск: Сибирское Соглашение.

Минцберг Г., Альстрэнд Б., Лэмпел Дж. 2000. Школы стратегий. СПб.: Питер.

Минцберг Г., Куинн Дж. Б., Гошал С. 2001. Стратегический процесс. СПб.: Питер.

Нонака И., Такеучи Х. 2003. Компания — создатель знания. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес».

Паппэ Я. Ш. 2000. «Олигархи»: Экономическая хроника, 1992-2000. М.: ГУ-ВШЭ.

Питерс Т., Уотермен Р. 1986. В поисках эффективного управления. М.: Прогресс.

Попов С. А. 2003. Стратегический менеджмент. М.: Дело.

Портер М. 2000. Конкуренция. М.: Издат. дом «Вильямс».

Тис Д. Дж. 2002. Движущие силы промышленного капитализма: взгляд на книгу Альфреда Чандлера «Масштаб и разнообразие». Вестник С.-Петербургского ун-та. Серия Менеджмент (4): 102-146.

Уильямсон О. И. 1996. Экономические институты капитализма. СПб.: Лениздат.

Уткин Э. А. (ред.). 1998. Стратегическое планирование. М.: ЭКМОС.

Фатхутдинов Р. А. 2002. Стратегический менеджмент. М.: Дело.

Хамел Г., Прахалад К. К. 2002. Конкурируя за будущее. М.: ЗАО «Олимп-Бизнес».

Хруцкий В. Е. 1989. Причины одной крупной неудачи «Экссон». США: ЭПИ (3).

Юданов А. Ю. 2001. История и теория крупного предприятия (взгляд из России). МЭ и МО (7): 23-33.


REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Ackoff R. L. 1970. A Concept of Corporate Planning. John Wiley and Sons: N. Y.

Andrews K. R. 1971. The Concept of Corporate Strategy. Dow Jones-Irwin: Homewood, IL.

Ansoff H. I. 1965. Corporate Strategy: An Analytical Approach to Business Policy for Growth and Expansion. McGraw Hill Book Co.: N. Y.

Ansoff H. I. 1991. Critique of Henry Mintzberg’s «The Design school: Reconsidering the basic premises of strategic management». Strategic Management Journal 12 (5): 449-461.

Bowman E. H. 1990. Strategy changes: Possible worlds and actual minds. In: Perspectives on Strategic Management. Frederickson J. W. (ed.). Harper & Row: N.Y.; 9-37.

Boyd B. K. 1991. Strategic planning and financial performance: A meta-analytical review. Journal of Management Studies 28 (4): 353-374.

Chandler A. D., Jr. 1962. Strategy and Structure: Chapters in the History of American Enterprise. MIT Press: Cambridge, MA.

Chandler A. D., Jr. 1977. The Visible Hand: The Managerial Revolution in American Business. Belknap press: Cambridge, MА.

Chandler A. D., Jr. 1990. Scale and Scope: The Dynamics of Industrial Capitalism. Belknap, Harvard University press: Cambridge, MА.

Collis D. J., Montgomery C. A. 1997. Corporate Strategy: Resources and the Scope of the Firm. Irwin: Chicago.

Crainer S. 2000. The Management Century: A Critical View of 20th Century Thought and Practice. Jossey-Bass: San Francisco.

De Geus A. 1988. Planning as learning. Harvard Business Review 66 (1): 70-74.

Foss N. J. (ed.). 1997. Resources, Firms and Strategies. Oxford University Press: N. Y.

Gluck F., Kaufman S., Walleck A. 1980. Strategic management for competitive advantage. Harvard Business Review 58 (2): 154-161.

Granovetter M. 1995. Coase revisited: Business groups in the modern economy. Industrial and Corporate Change 4 (1): 93-130.

Grant J. A. 1999. Big Business in Russia. The Putilov Company in Late Imperial Russia, 1868-1917. Pittsburgh.

Greiner L. E. 1998. Evolution and revolution as organizations grow. Harvard Business Review 76 (3): 55-68.

Haspeslagh P. 1982. Portfolio planning: Uses and limits. Harvard Business Review 60 (3): 58-73.

Hofer C. W., Schendel D. 1978. Strategy Formulation: Analytical Concepts. St. Paul, MN.

Jeremy D. J. 2002. Business history and strategy. In: Handbook of strategy and management. Pettigrew A., Thomas H., Whittington R. (eds). Sage publications; 436-460.

Kiechel W. 1984. Sniping at strategic planning. Planning Review (May): 8-11.

Koch R. 2000. Strategy: How to Create and Deliver a Useful Strategy. Prentice Hall: London.

Learned E. A., Christensen C. R., Andrews K. R., Guth W. D. (eds). 1965. Business Policy: Texts and Cases. Richard D. Irwin: Homewood, IL.

Leontiades M., Tezel A. 1980. Planning perceptions and planning results. Strategic Management Journal 1 (1): 65-75.

Lowendahl B., Revang O. 1998. Challenges to existing strategy theory in a postindustrial society. Strategic Management Journal 19 (8): 755-773.

Mintzberg H. 1978. Patterns of strategy formulation. Management Science 24: 934-948.

Mintzberg H. 1990. The Design school: Reconsidering the basic premises of strategic management. Strategic Management Journal 11 (3): 171-195.

Mintzberg H. 1991. Learning 1, Planning 0. Reply to Igor Ansoff. Strategic Management Journal 12 (5): 463-466.

Mintzberg H. 1994. The Rise and Fall of Strategic Planning: Reconceiving Roles for Planning, Plans, Planners. Free press: N. Y.

Moore J. I. 2001. Writers on Strategy and Strategic Management. Penguin books: London.

Peters T. 1992. Liberation Management. Knopf: N. Y.

Porter M. E. 1980. Competitive Strategy: Techniques for Analyzing Industries and Competitors. Free press: N. Y.

Prahalad C. K., Hamel G. 1994. Strategy as a field of study: why search for a new paradigm? Strategic Management Journal 15 (1): 5-16.

Quinn J. B. 1980. Strategies for Change: Logical Incrementalism. Dow Jones-Irwin: Homewood, IL.

Rumelt R. P. 1982. Diversification strategy and profitability. Strategic Management Journal 3 (4): 359-369.

Rumelt R. P., Schendel D. E., Teece D. J. (eds). 1994. Fundamental Issues in Strategy: A Research Agenda. Harvard business school press: Boston, MA.

Schendel D. E., Hatten K. J. 1972. Business policy or strategic management: A broader view for an emerging discipline. Academy of Management Proceedings (August): 99-102.

Schoemaker P. 1993. Multiple scenario development: Its conceptual and behavioral foundation. Strategic Management Journal 14 (2): 193-214.

Steiner G. A. 1969. Strategic Factors in Business Success. Financial executives research foundation: N. Y.

Teece D. J., Pisano G., Shuen A. 1997. Dynamic capabilities and strategic management. Strategic Management Journal 18 (7): 509-533.

Thune S. S., House R. J. 1970. Where long-range planning pays off. Business Horizons 13 (4): 81-87.

Published

2003-09-29

How to Cite

Katkalo, V. S. (2003). The Founding Concepts of Strategic Management and their Contemporary Assessment. Russian Management Journal, 1(1), 7–30. Retrieved from https://rjm.spbu.ru/article/view/820

Issue

Section

New Research

Most read articles by the same author(s)