Портфельный подход к управлению дизайнерскими брэндами в фэшн-бизнесе: кейсы Armani Group и Gucci Group

Авторы

  • Алена Николаевна Андреева Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия

Аннотация

В статье анализируется существующая практика управления глобальными дизайнерскими брэндами на примере Armani Group и Gucci Group, придерживающихся противоположных моделей брэндинга. На основе таких переменных, как прибыль и время, вводится авторская модель матричной структуры портфеля брэндов, которая применима к моно- и мультибрэндовым марочным портфелям в фэшн-бизнесе.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Аакер Д., Йохимштайлер Э. 2003. Брэнд-лидерство: новая концепция брэндинга. М.: Издательский дом Гребенникова.

Андреева А. Н. 2003. Концепция портфеля дизайнерских брэндов в фэшн-бизнесе: постановка проблемы. Вестник С.-Петербургского ун-та. Сер. Менеджмент (2): 28–54.

Галлони А. 2003. Mercedes от Armani. Ведомости (9 октября): Б7.

Николаевич С. 2001. Последний император. Elle (октябрь): 252–270.

Элвуд Я. 2002. 100 приемов эффективного брэндинга. СПб.: Питер.

REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Aaker D. 2004. Brand Portfolio Strategy: Creating Relevance, Differentiation, Energy, Leverage and Clarity. Free Press: N. Y.

Aaker D., Joachimsthaler E. 2000. Brand Leadership. Free Press: N. Y.

Agins T. 2000. The End of Fashion: How Marketing Changed the Clothing Business Forever. HarperCollins Publishers/Quill: N. Y.

Best global brands. 2006. Business Week (August 7): 54–66.

Brand extension with Jacuzzi. 2004. Economist (February 28): 62.

Business sense. 2004. Economist (March 6): 45–61.

Dacin P. A., Smith D. C. 1994. The effect of brand portfolio characteristics on consumer evaluations of brand extensions. Journal of Marketing Research 31 (2): 229–242.

Fernie J., Moore C., Lawrie A., Hallsworth A. 1997. The internationalization of the high fashion brand: The case of central London. Journal of Product and Brand Management 6 (3): 151–162.

Forden S. G. 2001. The House of Gucci: a Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed. HarperCollins: N. Y.

Giorgio Armani Annual Report. 2002.

Giorgio Armani Annual Report. 2003.

Giorgio Armani Annual Report. 2004.

Giorgio Armani S. p. A. and EMAAR Properties PJSC to Launch a Worldwide Collection of Armani Luxury Hotels and Resorts. 2004. Press-release (22 February). Milan.

Gucci Group Annual Reports. 1999–2003.

Gucci Group. Full Year 2001. Financial Review.

Gucci Group. Full Year 2002. Financial Review.

Gucci Group. Full Year 2003. Financial Review.

Gucci Group. Management Presentation. 2002. April 11. N. Y.

Interbrand. 2006. Best Global Brands 2006. http://www.interbrand.com/best_brands_2006.asp

Lévy B. 1995. Globalization and regionalization: Toward the shaping of a tripolar world economy? The International Executive 37 (4): 349–371.

Matthiesen I., Phau I. 2005. The „Hugo Boss“ сonnection: Achieving global brand consistency across countries. Brand Management 12 (5): 325–338.

Mattlack C. 2005. Tighter belts are in fashion. Business Week (October 17): 54–55.

Mercedes-Benz and Giorgio Armani Announce Joint Cooperative Venture. 2003. Press-release (29 September). Milan.

Moore C. M., Birtwistle G. 2004. The Burberry business model — Understanding a brand renaissance. International Journal of Retail & Distribution Management 32 (8): 412–422.

Moore C. M., Birtwistle G. 2005. The nature of parenting advantage in luxury fashion retailing. The case of Gucci Group NV. International Journal of Retail & Distribution Management 33 (4): 256–270.

Moore C. M., Fernie J., Burt S. 2000. Brands without boundaries. The internationalization of designer retailer’s brand. European Journal of Marketing 34 (8): 919–931.

PPR 2004 Annual Report. 2005. Paris.

PPR 2005 Annual Results. 2006. March 9. Paris.

The Armani Group Announces Record Results for 2005. 2006. Press-release (12 April). Milan.

The perfect paradox of star brands. 2001. An interview with Bernard Arnault of LVMH by Suzy Wetlaufer. Harvard Business Review 79 (9): 116–123.

The 100 top brands. 2003. Business Week (August 4): 72–78.

The best global brands. 2001. Business Week (August 6): 67–73.

Загрузки

Опубликован

18.10.2006

Как цитировать

Андреева, А. Н. (2006). Портфельный подход к управлению дизайнерскими брэндами в фэшн-бизнесе: кейсы Armani Group и Gucci Group. Российский журнал менеджмента, 4(3), 125–154. извлечено от https://rjm.spbu.ru/article/view/625

Выпуск

Раздел

Практика менеджмента

Наиболее читаемые статьи этого автора (авторов)