Бизнес-модели в социальном предпринимательстве: подход к построению типологии

  • Юлия Николаевна Арай Институт «Высшая школа менеджмента» Санкт-Петербургского государственного университета, Россия https://orcid.org/0000-0002-3428-3163

Аннотация

В статье предложена типология бизнес-моделей социального предпринимательства, на основе которой выявлены следующие пять основных типов бизнес-моделей: «Платформа», «Доступ к рынку», «Занятость», «Доступ к товару/услуге», «Благотворительность». Проведенный анализ опирается на работы российских и зарубежных исследователей в области социального предпринимательства и стратегического менеджмента. Эмпирическую базу исследования составили бизнес-планы социально-предпринимательских фирм/проектов выпускников дополнительной профессиональной образовательной программы повышения квалификации «Управление проектами в области социального предпринимательства», реализовывавшейся в 2012–2013/2013–2014 гг. в Институте «Высшая школа менеджмента» СПбГУ при поддержке Фонда Citi. Полученные результаты позволяют расширить понимание основных типов бизнес-моделей, используемых в социальном предпринимательстве, и тем самым сделать шаг вперед в анализе социального предпринимательства.

Ключевые слова:

социальное предпринимательство, бизнес-модель, типология

Скачивания

Данные скачивания пока не доступны.

Литература

ЛИТЕРАТУРА НА РУССКОМ ЯЗЫКЕ

Арай Ю. Н. 2013. Социальное предпринимательство в начале XXI века: основные понятия и страновые особенности. Российский журнал менеджмента 11 (1): 111–130.

Арай Ю. Н. 2015. Бизнес-модели в социальном предпринимательстве: типология и особенности формирования. Диссертация на соискание ученой степени кандидата наук. Санкт-Петербургcкий государственный университет.

Арай Ю. Н., Бурмистрова Т. А. 2014. Специфика бизнес-моделей в социальном предпринимательстве. Российский журнал менеджмента 12 (4): 55–78.

Баталина М., Московская А., Тарадина Л. 2008. Обзор опыта и концепции социального предпринимательства с учетом возможностей его применения в современной России. Препринт WP1/2008/02. М.: ГУ ВШЭ.

Московская А. 2011. Социальное предпринимательство в России и в мире: практика и исследования. М.: Издат. дом НИУ ВШЭ.

Страусс А., Корбин Дж. 2001. Основы качественного исследования: обоснованная теория, процедуры и техники. Пер. с англ. М.: УРСС.

REFERENCES IN LATIN ALPHABET

Alter K. 2007. Social Enterprise Typology. Virtue Ventures LLC.

Amit R., Zott C. 2001. Value creation in e-business. Strategic Management Journal 22 (6/7): 493–520.

Austin J., Wei-Skillern J., Stevenson H. 2006. Social and commercial entrepreneurship: Same, different or both? Entrepreneurship Theory and Practice 30 (1): 1–22.

Bailey K. D. 1994. Typologies and Taxonomies: An Introduction to Classification Technique. Sage Publications: Thousand Oaks, CA.

Battilana J., Lee M., Walker J., Dorsey C. 2012. In search of the hybrid ideal. Stanford Social Innovation Review (Summer): 49–55.

Chesbrough H. W., Rosenbloom R. S. 2002. The role of the business model in capturing value from innovation: Evidence from Xerox Corporation’s technology spin-off companies. Industrial and Corporate Change 11 (3): 529–555.

Dacin P. A., Dacin M. T., Matear M. 2010. Social entrepreneurship: Why we don’t need a new theory and how we move forward from here. Academy of Management Perspective 24 (3): 37–57.

Defourny J., Nyssens M. 2017. Mapping social enterprise models: Some evidence from the “ICSEM” project. Social Enterprise Journal 13 (4): 318–328.

Denzin N. K., Lincoln Y. S. 1994. Introduction: Entering the field of qualitative research. In: Denzin N. K., Lincoln Y. S. (eds). Handbook of Qualitative Research. Sage Publication: CA; 1–17.

Doty D. H., Glick W. H. 1994. Typologies as a unique form of theory building: Toward improved understanding and modeling. Academy of Management Review 19 (2): 230–251.

Elkington J., Hartigan P. 2008. The Power of Unreasonable People: How Social Entrepreneurs Create Markets that Change the World. Harvard Business School Publishing: Boston, MA.

Emerson J. 2003. The blended value proposition: Integrating social and financial returns. California Management Review 45 (4): 35–51.

Janssen F., Bacq S., Brouard F. 2012. L’entrepreneuriat social: Un thème pour la recherche passé, présente et future. Revue Internationale P. M. E 25 (3–4): 17–44.

Kelle U., Kluge S. 1999. Vom Einzelfall zum Typus: Fallvergleich und Fallkontrastierung in der qualitativen Sozialforschung. Leske und Budrich: Opladen.

Kluge S. 2000. Empirically grounded construction of types and typologies in qualitative social research. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research 1 (1). [Electronic resource]. http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1124/2499 (accessed: 16.11.2017).

Mair J., Battilana J., Cardenas J. 2012. Organizing for society: A typology of social entrepreneuring. Journal of Business Ethics 111 (3): 353–373.

McKelvey B. 1975. Guidelines for the empirical classification of organizations. Administrative Science Quarterly 20 (4): 509–525.

Mizik N., Jacobson R. 2003. Trading off between value creation and value appropriation: The financial implications shifts in strategic emphasis. Journal of Marketing 67 (1): 63–76.

Möller K. E. K., Törrönen P. 2003. Business suppliers’ value creation potential: A capability-based analysis. Industrial Marketing Management 32 (2): 109–118.

Morris M., Schindehutte M., Allen J. 2005. The entrepreneur's business model: Toward a unified perspective. Journal of Business Research 58 (6): 726–735.

Neck H. M., Brush C., Allen E. 2009. The landscape of social entrepreneurship. Business Horizons 52 (1): 13–19.

Neuman W. L. 2003. Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches. 5th ed. Allyn and Bacon: Boston, MA.

Normann R. 2001. Reframing Business: When the Map Changes the Landscape. Wiley: Chichester.

Peredo A. M., McLean M. 2006. Social entrepreneurship: A critical review of the concept. Journal of World Business 41 (1): 56–65.

Perrini F. 2006. The New Social Entrepreneurship: What Awaits Social Entrepreneurship Ventures? Edward Elgar: Cheltenham.

Report on Business Models, Value Chains and Business Development Services in the Audiovisual/Creative Industries. 2011. Research report. Prepared by Filmby Aarhus, Alexandra Institute and High Tech Accelerator Innovation Center University Lodz Foundation. Aarhus; Lodz.

Santos F. M. 2012. A positive theory of social entrepreneurship. Journal of Business Ethics 1111 (3): 335–351.

Scott W. R. 1981. Organizations: Rational, Natural, and Open Systems. Prentice Hall: Englewood Cliffs, NJ.

Short J. C., Payne G.T., Ketchen Jr.D. J. 2008. Research on organizational configurations: Past accomplishments and future challenges. Journal of Management 34 (6): 1053–1079.

Sirmon D. G., Hitt M. A., Ireland R. D. 2007. Managing firm resources in dynamic environments to create value: Looking inside the black box. Academy of Management Review 32 (1): 273–292.

Sommerrock K. 2010. Social Entrepreneurship Business Models. Palgrave Macmillan: Houndmills.

Teece D. J. 2010. Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning 43 (2–3): 172–194.

Ulaga W. 2003. Captiring value creation in business relationships: A customer perspective. Industrial Marketing Management 32 (8): 677–693.

Vargo S. L., Lusch R. F. 2004. Evolving to a new dominant logic for marketing. Journal of Marketing 68 (1) 1–17.

Walter A., Ritter T., Gemünden H. G. 2001. Value-creation in buyer-seller relationships: Theoretical considerations and empirical results from a supplier’s perspective. Industrial Marketing Management 30 (4): 365–377.

Weber M. 1904. Max Weber on the Methodology of the Social Sciences. Free Press: Glencoe, IL.

Zahra S. A., Gedajlovic E., Neubaum D. O., Shulman J. M. 2009. A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing 24 (5): 519–532.

Zott C., Amit R., Massa L. 2011. The business model: Recent development and future research. Journal of Management 37 (4): 1019–1042.


Translation of references in Russian into English

Aray Yu. N. 2013. Social entrepreneurship at the beginning of the 21st century: Key notions and national specifics. Russian Management Journal [Rossiiskii Zhurnal Menedzhmenta] 11 (1): 111–130. (In Russian)

Aray Yu. N. 2015. Business Models in Social Entrepreneurship: Typologies and Peculiarities of Forrmation. Candidate of Sciences Degree Thesis. St. Petersburg University. (In Russian)

Aray Yu. N., Burmistrova T. A. 2014. Specificity of business models in social entrepreneurship. Russian Management Journal [Rossiiskii Zhurnal Menedzhmenta] 12 (4): 55–78. (In Russian)

Batalina М., Moskovskaya А., Taradina L. 2008. Review of Experience and Concepts of Social Entrepreneurship, Considering the Possibilities of Usage in Modern Russia. Working paper WP1/2008/02. М.: VSHE. (In Russian)

Moskovskaya А. 2011. Social Entrepreneurship in Russia and the World: Practice and Research. М.: Izdat. dom VSHE. (In Russian)

Strauss А., Corbin J. 2001. Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Russain translation. М.: URSS. (In Russian)
Опубликован
2018-07-17
Как цитировать
Арай, Ю. (2018). Бизнес-модели в социальном предпринимательстве: подход к построению типологии. Российский журнал менеджмента, 16(2), 253–272. https://doi.org/10.21638/spbu18.2018.205
Раздел
Теоретические и эмпирические исследования